Stap 2: Het 3D-Model maken
In een eerste stap gemaakt ik een 3D-Model van de gegevens van de hoogte van de bergen die ik had, zodat ik met het in de blender werken kan.
Ik gebruikte hoogte de gegevens van http://www.viewfinderpanoramas.org/dem3.html
Het bestand eerst openen hgt met 3dem, en vervolgens Bestand -> opslaan Terragen bestand.
Open het resulterende terragen-bestand TerraConv (kan enige tijd duren), en vervolgens exporteren en opslaan.
Voila, hebt je een Hoogtemap :-)
(Kan er een eenvoudiger, meer directe manier, maar ik heb niet vinden geen tools daarvoor.)
Nu kan de hoogte-kaart worden geïmporteerd in de blender, door het volgen van de stappen in deze tutorial:
http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/Making_Landscapes_with_heightmaps
Kies nu een weergave voor uw panorama, de screenshot in de beelden de panorama ik koos toont (dat is eigenlijk het panorama dat u zien, van waar ik woon +800 hoogte meter).
Ik heb de weergave geëxporteerd als een ander Hoogtemap (vanuit welke kunt gemakkelijk maken gcode voor de cnc mill) door het volgen van deze tutorial:
http://wiki.blender.org/index.php/doc:2.4/tutorials/textures/Maps/Creating_a_Heightmap_from_a_Plane
(in feite is het een arcering minder rendering, waar alleen de z-as wordt gebruikt als input)
Het resultaat is de laatste foto die u hierboven ziet. Het is een kaart van de hoogte van de panorama