Stap 8: Dagen vier en vijf: Game tips: Chase AI
Veel kinderen zullen willen spelen waar monsters chase u. Maar hoe de uitvoering van de AI voor de jacht? Als de jacht in een open ruimte gebeurt, er is een duidelijke strategie: bijhouden van monster en speler posities (hebben x en y kenmerken die worden bijgewerkt bij elke beweging), waarna het monster in de richting van de speler.
Maar wat als er obstakels, zeggen omdat de monsters en de speler in een doolhof zijn. Nou, vond ik een werkelijk keurige manier om dit te doen. Kortom, u beweren dat de speler heet, de belemmeringen zijn koud, u simuleren de verspreiding van warmte op de verdieping van de Raad van bestuur, en dan moet de monsters gaan in de richting van toenemende warmte. Dit klinkt echt ingewikkeld, maar eigenlijk is het vrij eenvoudig omdat de werking van AgentCubes.
- Een vloer voor het bord gemaakt van één soort vloer tegel agent instellen
- Geef de vloer tegel een doodeenvoudige regel:
- Als eenmaal-elke 0,1 seconden, dan warmte instelt (verwarmen [left] + [right] Verwarm opwarmen [] + verwarmen [naar beneden] + 4 * warmte [top]) / 8
- In uw speler agent, een voor het uitvoeren van de methode add, en stel een regel met geen voorwaarde en de actie warmte op 1 ingesteld.
- In uw monster agent, een regel toevoegen waarmee periodiek (misschien met enige willekeur) hillclimb warmte in vier richtingen voert.
Dat is alles! Alles buiten de speler en de tegels van de vloer zal warmte 0 hebben de hele tijd. Vanwege dit, de monsters op de tegels van de vloer en de speler zal blijven, en gaat in de richting van de speler. Bovendien, omdat de warmte verspreidt zich na verloop van tijd, zal ze de neiging te volgen van de speler pad, waardoor ze een doelgerichte verschijning.
U kunt een kaart van warmte naar de kleur van groen voor 0 tot rood voor 0.1 toevoegen aan de actie van de warmte-bijwerken van de tegels van de vloer te visualiseren van de hitte.
Een proof-of-concept-demo kan gespeeld worden hier.
Enkele leuke resultaten:
- De monsters hebben nul warmte, zodat ze het gebied staan ze afkoelen op. Dat vergroot hun mobiliteit.
- Als u opsommingstekens agenten schieten monsters met toevoegt, zullen de monsters proberen te ontwijken, omdat de kogels koud zal worden.