Hallo vrienden,
Dit is mijn eerste post op instructables en ik ben opgewonden om te delen met u, mijn avonturen in het bouwen van een goede kwaliteit stereoscopische projectiesysteem.
Het begon allemaal echt toen ik zag James Cameron's Avatar in 3D in het theater, maar oorspronkelijk had ik mijn eerste ontmoeting met 3D bij het zien van een IMAX 3D film, de "Space Station 3D" op een science center, ik was verbaasd door het gevoel van onderdompeling en gevoel, bijna alsof ik er was. Avatar was nog een van die geweldige meeslepende ervaringen, maakte ik de fout van 's nachts te zien en vervolgens rechtstreeks naar bed gaan nadat ik thuis kwam van het theater. Toen ik wakker werd de volgende dag die voelde ik me alsof ik had deze gekke droom, terwijl mijn geest was nog steeds verneveld zoals het altijd gaat voor de eerste 10 minuten nadat ik wakker word, ik dacht dat het was een lucide droom, maar toen herinnerde ik me dat het een film was.
Ik kon niet stoppen met denken over deze film ten minste eenmaal per dag gedurende de volgende maand, ik heb zelfs gehoord verhalen van sommige mensen hebben depressie "de avatar blues" genoemd omdat deze film hun onderbewustzijn bedrogen te geloven dat dit was een volledig levensechte, maar ze besefte dat het niet echt was en kon ze nooit gaan naar Pandora. Gelukkig ik heb niet het gevoel van depressie, maar ik wilde echt kunnen hebben zoiets thuis, vooral omdat het is gewoon zo frickin' awesome!
Dus de google-zoekopdrachten begon en ik geregeld over het gebruik van 2 DLP-projectors met circulair polarisatie filters, mij wilden voor zitten kundig voor de industrie standaard realD bril gebruiken, omdat de theaters laten je hen te houden. Een meer brede term voor mijn setup is passief-gepolariseerde stereoscopische projectie. Een van de grootste problemen met deze setup was goedkoop houden omdat ik een bijna brak student ben. Veel mensen hebben geleid om te geloven dat 3D is "nieuwbakken" of "erg duur", het is niet nieuw, er zijn stereoscopische foto's van de burgeroorlog! En we hebben films geprojecteerd op het grote publiek met behulp van gepolariseerde systemen sinds de jaren 1950! Ik ben het eindelijk te bewijzen dat het hoeft niet duur te zijn en de kwaliteit van de algehele ervaring rivalen dat voor een super duper fancy 3D TV op beste koop of het huistheater te slaan. of Eén projector actieve glazen oplossing voor die kwestie.
Hier is de grote reden dat vrijwel alle huidige 3D TV helemaal zuigen: ze lopen een framesnelheid die niet overeenkomt met de inhoud van de bron in de meeste gevallen, films draaien op 23.976 FOD (James Cameron en een paar anderen zijn duwen voor 48 fps en ik hou ze voor, Avatar 2 & 3 48fps per oog moet) en uw 3D tv loopt bij 120 hz , dus wat betekent dit? Dit betekent dat de TV wil 30fps of 60fps inhoud zodat het links en rechts naast opeenvolgend, "LRLRLRLR..." en dit afbeeldingen geeft je 60 fps PER oog. Nu, als je een CRT-monitor zien kunt, flikkeren wanneer ingesteld op 60HZ (can) weet je dat het is verschrikkelijk! Uw LCD wordt uitgevoerd bij 60 HZ, dus waarom geen flikkering u vragen? Omdat het de afbeelding wordt bijgewerkt elke 1/60e van een seconde zonder dooft tussen frames. Met een actief 3D systeem ziet elk oog zwart helft van de tijd, wat een rip-off! U betaalt duizenden voor een 3D tv en zal zij zwart voor de helft van de film (moet ik toegeven dat verfilming projectie in het theater flicker en 1 heeft/3rd van uw film is gewoon zwart en deze flikkeren ook bugs mij is de reden waarom ik niet echt ben gaan naar een niet-digitale theater). Oke, terug naar hoe we 23.976hz omgezet tot 60hz en voor alle doeleinden kunt oproep het 24hz, we gebruiken een vuile geheim 2:3 pullup genoemd en dit toont in wezen sommige frames voor 2 van de 60 frames en voor 3 van de 60 frames, 3D vertoning is alles over goede timing en uitlijning, 2:3 pull up introduceert een heleboel er in de ontwerpresolutie en het probleem is verergerd in 3D verschillende tv's behandelen het iets anders , maar zij allen delen een gemeenschappelijk probleem: de timing van frames is mis gecompenseerde tussen uw ogen links en rechts.
Nu voordat je tegen mij zeggen schreeuwen dat de meeste theaters 1 projector gebruiken en afwisselend frames, luister hier. Theaters met afwisselend systemen zoals RealD, RealD-XL, Masterimage3D of Dolby 3D hoeft deze kwesties niet omdat ze worden uitgevoerd op de 144 Hz die precies 6 keer 24 is. Ze gebruiken een drievoudige flitssysteem en wat dit is betekent dat het voor een stereo-paar (1 frame van links) en 1 frame van rechts afwisselend links en rechts ogen 3 keer elke (6 flitsen in totaal) en gaat vervolgens de volgende frame, enz... Met deze techniek kan wordt perfect gelijk timing gehandhaafd voor beide ogen en voor elk frame. TV-fabrikanten moeten dit uit en ze idioten zijn voor de niet uitvoering van de mogelijkheid om te doen 144 HZ of beter figuur! Het minste wat ze kunnen doen is om te doden van 2:3 pullup, er zijn vele artefacten van de analoge TV en film dagen en dit is een van hen en ik haat het! Ik zal nooit een 3D TV kopen, totdat ze erachter deze onzin te komen.
IMAX maakt gebruik van dual projectoren voor hun systemen en ik hou van ze daarvoor! Een nieuwer systeem is RealD XLS die haalt voordeel uit de nieuwe 4 k digitale cinema projectoren en maakt gebruik van een speciale over-onder lens in wezen "emuleren" dual projectoren, denk enkel over het, 4k imaging apparaat en dual 2k foto's, laat doen-onder! Ik kan u zeggen dat beide van deze systemen rock!
Oke naar de project!