Stap 8: Overlay het beeld op het 3D-model
Side Note: "Structuur" versus "UV-toewijzing"
Een opmerking over het plaatsen van een afbeelding op de top van een model: Shapeways biedt geen ondersteuning voor het toevoegen van een "texture" aan een model; zij vereisen dat kleur worden toegevoegd via een proces oproep "UV-toewijzing." (En eerlijk gezegd, UV-toewijzing is de beste manier om te gaan voor nauwkeurige 3D toch afdrukken.)
Een "structuur" is een afbeelding die is geplaatst op een 3D-model een realistisch uiterlijk te geven. Het beeld is meestal iets zoals vuil, of graniet, of iets waar er geen noodzaak is om Hiermee lijnt u de afbeelding met het terrein van het model. Want we moeten de precieze plaatsing, we een "structuur" niet gebruiken om onze overlay-afbeelding te plaatsen.
We moeten het gebruik van een ander proces, genaamd "UV-toewijzing." UV-toewijzing plaatst (en uitgelijnd) het overlaybeeld met de veelhoeken die van het oppervlak van het 3D-model maken. Het voordeel is dat u kunt vervolgens rekken en schaal het 3D-model wijzigen en de afbeelding zal altijd automatisch worden opgerekt zodat deze overeenkomen met.
Toepassing van de oppervlakte afbeelding via UV-toewijzing
Ga terug naar de Blender, en bekijken van het gewone witte 3D-model van vóór.
Het model van de top, als een perfecte rechthoek weergeven (Shift-C, weergave -> Top, en zorg ervoor dat de weergave is ingesteld op Ortho via View -> Persp/Ortho.)
De viewport venster splitsen: In de rechterbovenhoek van het sub-venster waarin wordt weergegeven van het model, er is een kleine driehoekige grab-gebied. Sleep het naar rechts. U ziet nu twee vensters met het model in elk.
In het nieuwe model venster (degene aan de rechterkant), links onderaan is er een pictogram dat eruit als een kubus ziet. Klik met de linkermuisknop het en selecteer "UV/Image Editor."
Terug in het linker venster, selecteer het terreinmodel (Klik met de rechtermuisknop op het 3D-model).
Selecteer bewerken-modus met behulp van de knop welk says "Object Mode" in de linkerbenedenhoek.
Klik in het linkerdeelvenster een knop heet "Uitpakken" in de sectie "UV mapping". Klik op "Uitpakken" en selecteer "Project van mening."
U ziet een oranje rechthoek in het sub-venster aan de rechterkant weergegeven. In die sub-venster, klik op de knop "UVs" en selecteer "Export UV lay-out." Opslaan als een bestand zoals "uv_grid.png."
Op het linker venster wijzigen van "Bewerkingsmodus" terug naar "Object modus." (Knop linksonder op pictogram.)
Sluit de juiste sub-venster dat werd gebruikt om de UV-raster tonen door te schuiven van de greep van de driehoekige slepen van links naar rechts, het tegenovergestelde van hoe u de tweede sub-venster hebt gemaakt.
Het PNG-bestand bewerken
De magie gebeurt hier.
Op dit punt, zal eventuele wijzigingen die u in de UV .png bestand aanbrengt verschijnen op het oppervlak van het model. Als u op dat .png-bestand met een tekenprogramma tekent, is het hetzelfde als het schilderen van het 3D-model!
Als u wilt het PNG-bestand te bewerken, ik gebruik CorelDraw, maar u kunt ook Gimp of Photoshop. Het proces om de JPG-afbeelding terrein overlay is:
- Open het .png, en importeer de JPG-afbeelding als een overlay of laag.
- Rekken en draai de .jpg zodat deze overeenkomen met de UV-raster.
- Opslaan van het PNG-bestand (en de afbeeldingseditor geopend te houden).
Nu kun je het PNG-bestand terug in de Blender met behulp van de volgende stappen uit:
Controleer of dat het item ShapeIndexedFaceSet is geselecteerd in Blender.
Aan de rechterkant van het scherm, klik op het pictogram van de dambord (waarschijnlijk ligt net boven de knop "Animatie".)
De lijn onder het dambord moet nu iets zeggen als ShapeIndexedFaceSet > vorm > textuur.
Opmerking: Er zijn drie pictogrammen samen, in een rij, net onder deze tekst. Verwarrend, is de meest rechtse ook een dambord. Als u ooit nodig om terug te gaan naar het bewerken van het overlaybeeld (de structuur) moet u wellicht de ShapeIndexedFaceSet selecteren, en klik vervolgens op het midden van deze drie pictogrammen.
Klik op de knop "Nieuw" als het PNG-bestand wilt toevoegen.
Klik op waar het zegt "Wolken" en selecteer "afbeelding of film."
Lagere down, je ziet nu een "Open" knop. Klik erop, blader naar het PNG-bestand dat u hierboven hebt gewijzigd en dubbelklik op de naam van het bestand te laden.
Lagere omlaag, is er een sectie "Mapping". Er is een pull-down menu genaamd "coördineert:" Wijzig de instelling van "Gemaakt" "UV-."
RENDER
We gaan nu "Render" het model om te zien wat het als zal kijken.
In de buurt van de linkerbenedenhoek van het scherm is een pictogram dat eruit als een gewone witte bol. illuminated van bovenaf ziet. Klik hierop en selecteer "Rendered." Het duurt een paar seconden voor het genereren van een gerenderde afbeelding van het 3D-model. Gebruik deze knop om te schakelen tussen weergaven gesmolten en solide.
DE PLAATSING VAN DE AFBEELDING AF TE RONDEN
U kunt nu het model draaien en in-en uitzoomen. Het belangrijkste is om te verifiëren dat de beeldoverlay wordt uitgelijnd met het terrein.
Om dit te doen, kunt u schakelen tussen de "Rendered" en "Solid"-modi. Door het afwisselend heen-en-weer tussen modi, en zoomen in op bepaalde regio's, kunt u controleren of dat het overlaybeeld goed is afgestemd op het terrein.
Ik gebruikte delen van mijn trek die verband hielden met het terrein een of andere manier. Bijvoorbeeld, mijn trek eindigde in de top van een berg. Wanneer ik tussen vaste en Render modus schakelen, kan ik tweak het PNG-bestand om te zien dat het einde van mijn trek (in rendermodus) wordt uitgelijnd met de top van de berg-terrein (in vaste modus).
Als er een verkeerde uitlijning, ga terug naar de afbeelding bewerkingsprogramma (gebruikt voor het bewerken van het PNG-bestand), en vervolgens shift of stretch de .jpg-laag. Sla het bestand op en ga dan terug naar Blender en bijwerken van het afbeeldingsbestand. Wilt bijwerken, klik enkel op het pictogram opnieuw laden in het rechter sub-venster. Het ziet eruit als een knop re-cyclus, en is gewoon naar rechts van de bestandsnaam-lijn. De render wordt automatisch bijgewerkt, de wijzigingen die u aan het PNG-bestand worden weergegeven.
Dit iteratieve proces is snel en eenvoudig als je eenmaal aan het wennen.