Stap 8: Het model schilderen
Zodra ons model is verpakt in een UV kaart die we in eerdere stappen in Zbrush gegenereerd zijn we klaar voor de actie tekenen op het model! De UV-toewijzing die is gewikkeld rond het model als een structuurbestand is in principe een doek.
Op zeer rechtsboven vinden we de 3D schilderij borstel - zie pic 1. Als we daarop tikken we activeren en kan nu actieve verf op ons model. De 3D-borstel komt ook aan de kant van de linker verticale menu. Als we het tweemaal klikken, dan we de borstel-menu met opties voor dekking, stroom, straal enz zien (Zie pic2, 3, 4). De snelle kortere weg aan de straal van het penseel wijzigen is pers/houd B een linker muisknop klik hierop om aan te schuiven in of uit.
We kunnen schilderen het model volgens onze oorspronkelijke ontwerp of experimenteren op de weg. We kunnen altijd naar bewerken/ongedaan maken om iets die wij niet graag te veranderen. De 3D-textuur-bestand zal worden opgeslagen samen met de rest van het bestand aan het einde van de sessie. Het geschilderde patroonbestand in vooruitgang zal worden opgeslagen in documenten/maya/projecten/standaard/sourceimages/3d verf texturen. We kunnen verschillende materialen toewijzen aan het model, zoals ik eerder al noemde. De snelkoppeling voor het is het vlak tikken voort naar de muis en kies toewijzen nieuw materiaal in de bodem scroll down menu (pic5). De materiële meny ijslollie opwaarts (pic6). Mental ray materialen die verschillende eigenschappen hebben, kunt u kiezen. Voor chrome/roestvrij stalen afwerking ik kies van mia _material_x_passes, en kies de voorinstellingen voor chrome. Vaak is het gemakkelijker om de verf op het model in Maya materialen zoals Lambert of Phong, en sla het bestand van de geschilderde textuur (het kan worden gevonden in documenten/maya/projecten/standaard/sourceimages/3d verf texturen). Kies een mental ray materiaal-zoals mia - en upload uw geschilderde patroonbestand in beide kleurkanalen voor reflecterende materialen (diffuus en reflectie).-het patroonbestand in kleur kanaal van reflectie en diffuus uploaden door op te drukken het geruite plein (foto 8).
Vergeet niet het bestand op te slaan uw vaak anders wanneer uw programma vastloopt verlies je al het werk en de vooruitgang die u hebt gemaakt!!