Stap 8: Het maken van een 3D-model van uw verzamelde foto's...
Nu is het tijd om het vuur van onze photogrametry software, ik zal het gebruiken van Photoscan zoals het is mijn persoonlijke voorkeur (en omdat ik heb geen geld om meer software te kopen).
We beginnen een nieuwe workflow door het creëren van nieuwe "brokken" voor elk van onze afbeeldingsreeksen, voor mijn crystal moet ik drie.
Met behulp van verschillende brokken stelt de software te maken een uitlijning voor elke elke sequentie, die sneller en nauwkeuriger dan proberen met alle beelden vermengd.
Als de positie van onze cam is vast de software kan gebruik alleen het object zelf ter referentie, uitlijnen elk stuk individueel maakt het mogelijk te combineren de stukjes in een later stadium door middel van refeferencing uit het model in plaats daarvan de standpunten van de afzonderlijke cam.
Met drie stukken gemaakt een tweemaal klikken op het eerstgenoemde ingesteld "actief".
Nu voegen we de beelden van de eerste reeks maar zonder de afbeelding van het masker.
Alle afbeeldingen wordt weergegeven als "NC" 'N.V.T.', wat betekent dat ze zijn niet gekalibreerd en niet uitgelijnd.
De kalibratie kan zinvol zijn, maar voor mijn doeleinden zal ik negeren en laat de software doen op basis van de EXIF-info van de afbeelding.
Nu we het beeld zonder het object dat moet worden gebruikt als een masker importeren kunt, hier is de software zal vergelijken de wijzigingen het detecteert en automatisch het maskeren van alles dat anders is.
Naarmate de cam nooit kunnen we één afbeelding gebruiken voor de hele reeks.
Om de juiste instellingen ik beginnen met slechts een afbeelding en past u de schuifregelaar totdat de meeste of alle van de achtergrond is gemaskeerd zonder afbreuk te doen aan het object zelf.
In de onderstaande afbeelding de witte lijn is het gemaskeerde gebied.
Hier het echt loont om een lichte tent van een ten minste een "groen scherm" anders een heleboel handleiding arbeid is vereist om te maskeren het object correct.
Zoals u in de beelden zien kunt deed ik niet lastig vallen met een van de goede dingen te laten zien dat het hele proces is mogelijk met een volledig basisopstelling als op een begroting.
Voor een goede masker op een ergste geval achtergrond als dit zul je te doen sommige handmatige correctie op het masker om dit resultaat te krijgen.
Met behulp van een goede greenscreen en goede verlichting kan dit voorkomen, maar ik wilde laten zien dat zelfs de eenvoudigste configuratie bruikbaar voor deze porpose is.
Zodra de instelling van de rechterschuifregelaar wordt gevonden doen we hetzelfde weer, maar voor de hele brok van beelden door de maskerende afbeelding selecteren en toe te passen op alle afbeeldingen in de map (nu u weet waarom we gebruikten verschillende mappen ;)).
Elke één afbeelding controleren en corrigeren van het masker zoals vereist! U wilt niet dat een afbeelding in de set met een slechte masker of achtergrond van de niet-gemaskerde gebieden!
Aan de linkerkant ziet u de 3 brokken met de beelden van de drie rijen.
Doe hetzelfde voor alle reeksen / brokken.
Vermeldde ik fotogrammetrie met een enkele cam en een roterend platform kan tijdrovend? LOL
Zodra alle maskers klaar zijn is het tijd om te doen de magie :)
Het grote verschil tussen onlineservices en onze handmatige aanpak is dat we kunnen we interferentie met het.
Met behulp van een roterende platform wordt meestal vermeden voor 3D scannen met behulp van een cam, maar we kunnen negeren dit "feit".
Selecteer het eerste stuk en laat de software de afbeeldingen uitlijnen, u kunt stok met de standaardwaarden maar zorg ervoor dat het vakje te gebruiken van het masker (beperken om te maskeren) is ingesteld.
Hebt u een optie om te Selecteer paar of definieer instellen het type afbeelding (bijvoorbeeld rotatie, directionele, airial) Selecteer de juiste die het proces versnellen en hebben minder problemen met de cam-uitlijning.
Het zal even duren, afhankelijk van het aantal afbeeldingen, resolutie en hardware op uw PC.
Herhaal dit proces voor alle stukjes in de werkstroom.
Heb je een kans dat alles perfect gaat, maar in werkelijkheid zal er webcams "misplaatst" door de software.
In de weergave van het model kunt u ter plaatse hen als ze niet in de dezelfde mooie cirkel als de andere cams.
In de meeste gevallen kan dit worden gecorrigeerd door het verwijderen van de info van de uitlijning van de getroffen cam en 2 of thrê meer aan weerszijden.
We gewoon Selecteer deze webcams en een uitlijning uitvoeren alleen voor hen.
Zoals u kunt zien, we hebben nu een mooie ring van cams rond onze object, een cam in een misplaatste plek moet worden gecorrigeerd of verwijderd.
Als een groter aantal webcams ondergaat het loont in een nieuwe stuk brengen.
Op deze manier kunt u beide gebieden uitlijnen en toen gedaan samenvoegen hen terug in één stuk na aanpassing van de brokken.
Alleen in ernstige gevallen zal u moet verwijderen van een slechte cam.
Herhaal dit voor alle brokken.
Nu komt het gedeelte dat is belangrijk voor de kwaliteit van het eindproduct:
Zodra we een mooie cirkel van cams voor elk stuk hebben optimaliseren we de locaties van de camera via de software.
Doen dit voor elk stuk zal de reeds gegenereerde match punten uitlijnen de cams zo goed mogelijk gebruiken.
Nogmaals, we doen dit voor elke blok we hebben door te selecteren om te optimaliseren de cams.
De verklaring hiervoor is simpel: in mijn voorbeeld, ik heb 72 foto's per stuk, elk met bijna 24mb.
72 beelden in het ene deelvenster Uitlijnen als paren is veel eenvoudiger als proberen te doen hetzelfde met 216 of meer beelden verspreid over een drie-dimensionale ruimte.
De nauwkeurigheid is ook veel beter, omdat we een vaste cam positie.
Volgende stap van de magie is het uitlijnen van de brokken samen, dus in plaats van het uitlijnen van de afbeeldingen binnen een Brok we de volledige brokken tegen elkaar uitlijnen - dit ons de 3D informatie en cam locaties binnen het gehele werkgebied geeft.
Laatste maar niet minste is stap hier alle brokken samenvoegen tot één.
Deze stap kan even duren afhankelijk van uw hardware en het kwaliteitsniveau die u hebt geselecteerd voor de vorige stappen.
Daarna kunnen we alle webcams tegelijk in de weergave van het model.
Het ziet er een beetje raar uitzien als we bewoog niet de cam maar in plaats daarvan de hoogte hiervan veranderd en de sidewas van het object op de draaitafel draaide.
Op zoek nauw u zou kunnen opmerken dat het object is "ondersteboven" zoals de hogere cam opnames onder het rechte zijn, maar dat maakt helemaal niet uit voor het proces.
We hebben nu sucessfully de software misleiden laten denken we daadwerkelijk is verplaatst de cam rond het object :)
Natuurlijk dit alles geeft ons niet een 3D-model, maar we hebben voor het genereren van een dichte wolk waarin de exacte locatie van de pixels die wij eerder in onze 3D-model hebt gemaakt.
Bereid zijn tot iets gelezen of de hond voor een gang terwijl dit gebeurt.
Vooral bij het maken van een model in zeer hoge kwaliteit en resolutie (evenals veel controlepunten) zeer tijd is consumeren, een snelle grafische kaart of twee zeker versnellen het proces omhoog een beetje, anders substitue met CPU cores.
Hier is een weergave van de lage kwaliteit van het kristal, als instelling, die u alleen voor object van een eenvoudige structuur, zoals een koffiekopje gebruiken zou.
Het toevoegen van een eenvoudige structuur maakt het bijna al goed uitzien, maar we gingen niet door de moeite van het nemen van zo veel foto's voor niets...
Controleer het verschil als een hoge kwaliteit net uit een dichte wolk van kwaliteit wordt gegenereerd:
Denk je dat geen diepte filters werd gebruikt, die zou hebben gemaakt een muchsmoother oppervlak, maar ik wilde het volledige detailniveau op basis van 8MP beelden te zien.
Als we een kwaliteit textuur aan dat toevoegen hebben we iets dat ziet er bijna als het origineel:
En voor u om te spelen, de 3D animatie:
Crystal door Downunder35m op Sketchfab
Als iemand wil proberen met mijn set van afbeeldingen kan ik uploaden hen (het model kan worden gedownload via de animatie door het controleren van het object direct Sketchfab).
Gebruik de muis te verplaatsen, roteren en inzoomen.