3D vliegende heeft een lange weg afgelegd sinds Paul Heckles nam zijn WOT4 aan de grens met talloze '3D' machines nu beschikbaar. Vele jaren geleden ik was winkelen voor bits in Steve Webb modellen van Frodsham als de man zelf collared mij, enigszins opgewonden, fluisterde in mijn oor: komen ' ere metgezel, en ' ave een kijkje op deze.
Steve vervolgens leiden mij tot een kleine draagbare televisie met een integraal VHS-speler. Ik wed dat je hebt nooit iets als dit eerder gezien? De video werd geschoten op een veld van de flying club en gericht op een late tienerjaren yoof bezig met een Chris Foss WOT4 met een enorme Steve Webb modellen decal vliegen over de vleugel.
De jongen het model nam af en het rond vloog in heel laag, traag en strakke circuit voor passerende zelf zeer nauw en een vertraging van het model tot een crawl, bedrijf dat tegen de zachte bries in de zeer trage voorwaartse vlucht. Langzaam en ooit zo zorgvuldig hief hij de neus naar een positie waar het model moet duidelijk kraam en vallen uit de hemel... Maar het werkte niet! Ik keek aandachtig nu als de neus van het model roos meer en meer richting verticaal tot de romp ongeveer 80 °, sommige 6 (2m) of zo boven de grond was.
Met het roer heen en weer werken met demonische bezit de lad juggled het gaspedaal en zorgvuldig ondersteund de WOT4 naar de grond naar een punt recht tegenover zijn Tx. trager en lager, kwam het naar beneden totdat het roer neer op het gras tikte! Throttling van iets om te voorkomen dat schade nam hij het model back-up waar de staart over een voet (30 cm) vanaf de grond was, en met een snelle grijper hij behendig geplukt het model uit de lucht door de vleugel voordat ik overga rond tot het een grote toothy grijns flits op de camera. Gyros? Ik zei tegen Steve. Nr. Wat dan? Praktijk, zei hij. Wie is hij dan? Sommige lokale smart-kont schooljong geitje? genoemde I. Paul Heckles, zei Steve. Ik had niet gezien iets zoals welk vooraleer. Let op u, had noch iemand anders in het Verenigd Koninkrijk op dat moment.
Immers, we werden meer gebruikt om getuige van de graag van Hanno Prettner zijn ding neerzetten op Sandown Park. Dit was speciaal, wel. Zelfs Hanno was niet het spelen van dit spel! Paul had ontdekt, verandert zijn video-aangetoond met aanwijseffect terwijl back-to-back kraam wordt gedaan met zijn WOT4 maar uitbreiding van de tijd in het zweven boven aan de beurt, waardoor het model om te pauzeren voor een spreuk en waardoor zijn metgezel om te durven hem om te proberen het lager. Onnodig te zeggen dat aan het einde van de zitting het model vrij schipbreuk leed! Paul toerde de Toon scène dat jaar met Dave Bishop verheerlijken hem over de beroemde DB geluid PA-systeem: Hes Britse u weet, dames en heren... Paul Heckles... is hij niet goed? Ik stond naast Paul op Woodvale, proberen om uit het net wat het was dat hij aan het doen was met die twitching duimen en dat wapperende roer te werken. Ik ben niet gemakkelijk onder de indruk van de nieuwe dingen in aeromodelling maar Paul's prestatie was iets anders.
Oke, het beroemde Avicraft display team waren leuk om naar te kijken, hoog niveau prop-opknoping in unisono met hun migrantarbeider Panic dubbeldekkers, maar Paul had gebracht 3D vlucht aan de massa's voor de eerste keer en veranderd R/C modellen 's nachts!
Sinds Paul's innovatieve loodsen exploits openbaar werden gemaakt, is de Vliegende 3D-scène geworden zo groot dat bijna elke sport R/C model vrijgegeven aan de markt lijkt te hebben een soort van 3D vermogen, waardoor het voor het uitvoeren van elke manoeuvre in het boek. Maar wat zijn deze manoeuvres? Hoe de modellen geschikt zijn voor het uitvoeren van hen, en hoe kunt u proberen ze voor jezelf om te emuleren de vlucht simulator opgeleid Nintendo-generatie kinderen pronken op de lokale model show of binnenshuis met een eenvoudige Depron Shockie? Voordat we in dat krijgen, laat onderzoeken de veelbesproken onderwerp van proberen samen te vatten wat 3D vlucht is gewoon eigenlijk.