Vele malen om elke gebruiker interface of mooi weer te geven inhoud, dat we gebruiken pictogrammen/beelden. In dit Instructable, u zal worden weergegeven pictogrammen of afbeeldingen of logo's op het TFT-scherm van Arduino met behulp van de ATmega (gebruikt in Arduino microcontroller) Flash-geheugen. Het doet niet vergen enig SD-kaart voor het opslaan van bitmapafbeeldingen of USB-aansluiting voor het verzenden van afbeeldingsgegevens. Wij zullen afbeeldingen van elk formaat van de afbeelding zoals .bmp, .jpg, .jpeg, .png omzetten in het hexadecimale equivalent daarvan moet worden opgeslagen in flash-geheugen van arduino mega (ATmega2560).
Alle microcontroller heeft Flash-geheugen, waar de codes permanent worden opgeslagen. Arduino Mega heeft relatief goede hoeveelheid flashgeheugen, dwz 256 KB van welke 8 KB die door bootloader wordt gebruikt. Wij zullen twee dingen doen:
- Zwart-wit pictogrammen/beelden: de pictogrammen of afbeeldingen worden weergegeven met één kleur, maar neemt zeer minder geheugen. Gewoon 1 bit voor één pixel.
- Gekleurde pictogrammen/beelden: het hangt af van het TFT-scherm gebruikt, voor bv. 1.8" SPI TFT met ST7735 chauffeur is de 16-bits kleuren. Afbeeldingen of iconen ziet er net als het scherm van uw telefoon, maar het duurt veel ruimte. duurt het 16bits (2bytes) voor elke pixel (16times meer!!).