Ambient occlusie (aka AO) is een algoritme / techniek gebruikt in 3D-computergraphics voor de berekening van hoe elk object (in een scène) blootgesteld aan omgevingslicht uit de omgeving.
Met andere woorden, zou AO pogingen om te simuleren hoe omgevingslicht stuiteren rond objecten in de scene. Zijn een goedkope, maar effectieve, techniek voor het berekenen van zachte schaduwen in de scene. Zijn goedkoop in de zin dat haar faken globale verlichting. Globale verlichting is een ander algoritme / techniek voor het berekenen van hoe blootgestelde van een object de fragmenten zijn in een scène.
U moet zorgen over ambient occlusie omdat als een ontwerper / kunstenaar / architect / etc is een geweldige manier om snel te maken renderings dat fatsoenlijk kijken en pronken met de schoonheid van de objecten / scènes die u maakt en het duurt ongeveer 5 minuten aan opstelling in Maya.
Voor dit instructable moet u een exemplaar van Maya & Mental Ray. Ik zal met behulp van Maya 2015, kunt u volgen langs met behulp van oudere versies van Maya als goed.