Stap 4: Hello.asm-per-regel
Tot slot van deze inleidende tutorial gaan we via de hello.asm programma-per-regel om te zien hoe het werkt.
Alles na een puntkomma wordt genegeerd door de assembler en vandaar deze eerste twee lijnen zijn gewoon "reacties" uit te leggen wat het programma doet.
Deze regel vertelt de assembler te nemen van het m328Pdef.inc-bestand dat u hebt gedownload. U kunt premieaffaires te ontvangen zulks in een directory van soortgelijke bestanden opnemen en verander dan de bovenstaande regel daarnaar verwijzen er.
LDI staat voor "load onmiddellijk" en vertelt de assembler te nemen een werkende register, r16 in dit geval, en in dit geval een binair getal in het, 0b00100000 laden. De 0b vooraan staat dat ons nummer in binaire. Als we wilden kunnen hebben wij besloten een andere basis, zoals hexadecimaal. In dat geval zou dat ons nummer 0x20 oftewel hexadecimaal voor 0b00100000 zijn geweest. Of we kunnen hebben gebruikt 32 die grondtal 10 decimaal voor hetzelfde nummer.
Oefening 1: Wijzig het getal in de bovenstaande regel naar hexadecimaal en vervolgens naar decimaal in uw code en controleer of het nog werkt in elk geval.
Met behulp van binaire eenvoudigste hoewel vanwege de manier poorten en Registers werken. Zullen we de poorten en registers van de atmega328p in meer detail in de toekomst tutorials maar voor nu zal ik enkel vermelden dat wij r16 als onze "werken registreren"-zin dat we zijn gewoon gaan om het te gebruiken gebruiken als een variabele die wij opslaan nummers. Een "register" is een set van 8 bits. Wat betekent 8 plekken die kunnen 0 of 1 ('uit' of 'aan'). Wanneer we het binaire getal 0b00100000 laadt in het register met behulp van de bovenstaande regel hebben we gewoon dat nummer opgeslagen in het register r16.
Deze regel vertelt de compiler om te kopiëren van de inhoud van het register r16 in het DDRB-register. DDRB staat voor "Data richting registreren B" en het stelt de "pinnen" op PortB. Op de kaart van de pinout voor de 328p die u kunt zien zijn er 8 pinnen label PB0, PB1,..., PB7. Deze pinnen vertegenwoordigen de "bits" van "PortB", en wanneer we het binaire getal 00100000 in het register van de DDRB dat wij zeggen laadt dat wij PB0, PB1, PB2, PB3, PB4, PB6 en PB7 instellen als ingang pinnen willen omdat ze 0 hebben is in hen, en PB5 is ingesteld als een OUTPUT-pin omdat wij een 1 in die plek.
Nu dat wij hebben bevestigd de richtingen van de pinnen kunnen we nu de spanningen ingesteld op hen. De bovenstaande regel kopieert het dezelfde binaire getal van onze opslag registreren r16 naar PortB. Hiermee worden alle van de pinnen op 0 volt behalve pin PB5 op hoog die 5 volt.
Oefening 2: Een digitale multimeter, plug de zwarte leiding nemen in grond (GND) en vervolgens getest elk van de pinnen PB0 via PB7 met de leiding van red. Zijn de spanningen op elk van de pennen precies die overeenkomen met het zetten van 0b00100000 in PortB? Als er die niet zijn, waarom doen denk je dat dat is? (Zie de kaart pin)
Ten slotte, de eerste regel hierboven is een "label" waarmee de labels van een plek in de code. In dit geval etikettering die plek als "Start". De tweede regel zegt "relatieve sprong naar het label Start." Het netto resultaat is dat de computer wordt geplaatst in een oneindige lus die gewoon terug naar Start fietsen houdt. We hebben eCall nodig omdat het programma alleen beëindigen, of vallen van een klif mag niet zo zijn, moet het programma gewoon blijven draaien om het licht te blijven branden.
Oefening 3: Verwijder de bovenstaande twee regels van uw code zodat het programma van een klif valt. Wat gebeurt er? Je moet iets ziet dat lijkt op het traditionele "blink" programma door Arduino gebruikt als hun 'hello world!'. Waarom denk je dat het werkt deze manier? (Denk over wat er moet gebeuren wanneer het programma van een klif valt...)