Behoud van impuls. M1 * v1 = m2 * v2 massa van het projectiel snelheid van het projectiel voor de botsing keer = massa van de slinger maal snelheid van slinger + projectiel na botsing. De ballistische slinger werd in 1742 uitgevonden door de Engelse wiskundige Benjamin Robins. Zandzakken zijn gebruikt als slingers voor opsommingstekens. Dit was de eerste manier om erachter te komen hoe snel een kogel ging.
Het deel van de video die het meest relevant is voor dit experiment is vanaf de markeerdraad tijd 1:00 minuten tijd markeerteken op 3:00 minuten. De rest van de video ziet u een voorbeeld van het daarom de behoud van impuls relevant is.
U kunt een projectiel zo klein als de airsoft pellet in de video, en een vingerhoed voor een slinger, of u kunt de kanonnen gedetailleerde in mijn instructables "MONKEY HUNTER natuurkunde" en "MONKEY HUNTER natuurkunde gemakkelijker GUN" dit natuurlijk, grotere projectielen wordt moet een grotere, zwaardere slinger.
1) wegen uw projectiel en slinger.
2) schieten projectiel op slinger
3) maatregel hoe hoog de slinger + projectiel schommel.
4) Bereken de snelheid van de slinger met behulp van de formule
v = (2GX) ^ 0,5
Waar v = snelheid van slinger, G = versnelling van de zwaartekracht, X = afstand gevallen (of in dit geval afstand gestegen voordat het stopt)
5) Bereken de snelheid van het projectiel met behulp van de mV = Mv
Waar m = kleine massa projectiel, V = grote snelheid van het projectiel, M = grote massa van de slinger, en v = kleine snelheid van slinger.
6) hebt u toegang tot een elektronische chronograaf, u kan resultaten wilt vergelijken tussen de slinger en de chronograaf. Sommige fabrikanten van pelletgun ook publiceren hun snuit snelheden. Vergelijk uw resultaten aan gepubliceerde specificaties.