Stap 1: Basishulpmiddelen in Maya
Zal ik een korte introductie van de tools die ik gebruiken zal om te bouwen van het model.
Dit zijn alle eenvoudige en elementaire tools die iedereen kan gebruiken. De gebruikersinterface van Maya kan een beetje intimiderend om een complete beginner, maar eens je weet hoe het werkt, zijn vrij eenvoudig.
Om te beginnen:
In de viewport verplaatsen (Het grote scherm zie je met het raster), u
Tuimelen Tool: ALT + linkermuisknop (Bewegen op een punt in de ruimte)
Bijhouden Tool: ALT + midden muisknop (Parallel overschakelen naar de weergave)
Dolly Tool: ALT + rechter muisknop / muis wiel (In- of uitzoomen)
Selectie: Zie figuur (A)
Bezwaar maken: U kunt onmiddellijk primitieven in Maya en beginnen met het maken, zodat een primitief, ga naar de plank van uw keuze of onder de optie 'Maken' in de menubalk.
(1) menu Sets -Maya heeft zes menu sets beschikbaar voor elk bijzonder doel,
Animatie - opties en instellingen voor het animeren van spullen, tuigage enz. Veelhoeken - reeks opties voor bewerkingen op veelhoeken. Oppervlakken - omgaan met NURB van oppervlakken. Dynamics - omgaan met botsingen, deeltjes enz. Weergave - opties voor rendering animaties en andere dingen.
(2) menu Bar - geselecteerd Menu uit de beschikbare menu-sets.
(3) plank-snelle lancering voor instrumenten in de menubalk, het kan worden aangepast volgens uw vereisten.
(4) veelhoek primitieven - dit zijn de basisvormen beschikbaar in Maya, ze kunnen ook worden geopend vanuit de plank,
Bol, kubus, cilinder, kegel, vliegtuig, Torus (vorm zoals een donut),
Prisma, piramide, pijp, Helix (vorm als een veer).
Hun eigenschappen (zoals hoogte, lengte enz.) kunnen worden gewijzigd in het kanaal-vak (12).
Verlichting- Verlichting is een van de belangrijkste functies in Maya. Het maken of breken uw scène. Verlichting kunt u mooie geweldige scènes maken.
Ambient licht: Het is het licht weerspiegeld uit elk object, omgevingslicht wordt gebruikt om het wijzigen van het licht afkomstig uit het oppervlak van elk object in de Maya.
Gericht licht: Het is d.w.z. vergelijkbaar met licht afkomstig van de zon tot het oppervlak van de aarde dat de lichten zijn bijna parallel in richting aan elkaar.
Gebied licht: Stel je een vliegtuig uitstralen van licht van het oppervlak, dit is wat een licht gebied is.
(5) plank - zoals eerder besproken, het bevat Snelstarten van enkele van de opties die beschikbaar zijn in de menubalk
(6) het object in objecttype of Type onderdeel te selecteren. (BESPROKEN IN DE VOLGENDE STAP)
(7) hetzelfde als (6), besproken in de volgende stap.
(8) snap opties - wanneer u wilt een object plaatsen op een punt ten opzichte van een ander punt, dat is bijvoorbeeld dat als u wenst te plaatsen van een kubus op het hoekpunt van een lijn of een ander kubus, gebruikt u deze opties ' snap ' het object naar de juiste positie.
Uitlijnen op raster: Plaats een object op een punt op de grid.
Module naar curve: Plaats een object langs het pad van een curve.
Magnetisch punt: Plaats een object op het hoekpunt van een ander object.
De shortcut toesten voor de bovenstaande drie zijn X, C en V
(9) / renderopties - dit zijn de opties die u om Render gebruiken zal, Stel renderopties, intellectuele-eigendomsrechten (interactieve fotorealistische Rendering),
Maken: Dit zal u tonen de eindrendering van uw scène.
Render opties: Deze optie zal worden besproken in latere stappen. (Stap 3)
Intellectuele-eigendomsrechten Render: Deze optie laat u renderen uw scène, en het u toestaan om uw wijzigingen bekijken in real time in de eindrendering. Intellectuele-eigendomsrechten renderen zal niet werken met ray tracing (reflecties) zodat u voor zwenking op vandoor (vanaf renderopties) wanneer het gebruik van intellectuele-eigendomsrechten.
(10) dit zijn voor het invoeren van de absolute of relatieve waarden van het geselecteerde object.
(11) dit zijn de verschillende tools die u gebruiken zal om te manipuleren van objecten in uw viewport,
Basic selectie: De enkele muis pictogram tool biedt met eenvoudige selectie.
Lasso selecteren: U kunt objecten selecteren met de vrije hand.
Verplaatsen, draaien, schaal: Vrij veel wat de naam al zegt.
Dus op dit punt moet ik vermelden de selectie en het object dubbel systeem in Maya:
Selecteer: gebruiken SHIFT om meerdere objecten en CTRL om te heffen van een object te selecteren.
Dupliceren: hebt u twee opties CTRL + D of SHIFT + D, de voormalige duplicaten zonder geschiedenis maar de laatste onthoudt de object transformaties na de laatste duplicatie, bijvoorbeeld als u een kubus gedupliceerd en bewogen op 50 eenheden in de Y -richting, de volgende keer dat u dupliceren, zal het automatisch de gedupliceerde kubus 50 eenheden naar Y -richting verplaatst.
(12) kanaal vak - dit is waar u de eigenschappen bewerken / transformaties voor het geselecteerde object.
(13) tool instellingen - dit is waar u de instellingen wijzigen voor verschillende instrumenten zoals het Verplaatsgereedschap, bijvoorbeeld hoe het moet zich gedragen als een roterende transformatie wordt toegepast op het object.
(14) kenmerk-Editor - dit is waar u vindt elke instelling voor elk object dat is geselecteerd, worden het een textuur, polygonen, hulpprogramma knooppunten enz.
(15) lagen - ik blijf meestal in de sectie 'Display' voor fundamentele modellering. In dit vak, kunt u maken van verschillende lagen, en aan elke laag objecten toevoegen en beheren van hun zichtbaarheid. (16) mening-de mening optie heeft veel regelt voor de camera en zal uitgelegd worden als wij vooruitgang.
(17) film Gate - deze optie clips de viewport op de grootte die wordt weergegeven in de uitvoer van de eindrendering.
(18) panelen - het heeft de verschillende opties voor het wijzigen van de viewport, dat wil zeggen dat de volgende zijn de opties voor verschillende weergaven,
Perspectief: het heeft de lijst van de verschillende camera's die u in de huidige scène gebruikt, juist nu moet je gewoon zien 'persp' camera, uw huidige camera, de één u gebruikt om te zien uw scène in de viewport.
Orthografische: In deze lijst heb je drie opties het vooraanzicht, zijaanzicht en het bovenaanzicht. Als u wilt zien uw scène uit een van deze weergaven selecteert u een van deze.
Opgeslagen lay-outs: Hier kunt u verschillende gesplitste weergave-opties, die bijvoorbeeld als u wilt zien uw scène in alle vier weergaven in de dezelfde viewport, perspectief, voorzijde, boven, selecteert u de optie 'Vier view'.
(19) deze vijf pictogrammen kunnen u kiezen van verschillende weergave-opties voor uw objecten in de scène, dat wil zeggen
De eerste optie zal de weergave overschakelen op draadframe, ziet u alleen de mesh structuur van uw modellen (botten bijvoorbeeld).
De tweede optie als geselecteerd krijgt u fundamentele arcering op uw objecten (bijvoorbeeld huid op botten).
De derde optie hoeft u niet voor nu. De vierde optie krijgt u het bitmappatroon arcering voor uw objecten in de scène (tatoeages op uw huid bijvoorbeeld).
De vijfde optie u selecteert als er geen verlichting in je scène (licht vallen op uw computer bijvoorbeeld).
De shortcut toesten voor boven zijn:
Eerste optie: toets 4;
Tweede optie: toets 5;
Vierde optie: toets 6;
Vijfde Option- toets 7;
U zou willen Onthoud deze, ze komen handig.
(20) weergave kubus: een kleine grafische kubus die u eraan wat herinnert de voorkant, zijkant, bovenaanzicht.
(21) the Grid: kunt u de afmetingen en kleuren in weergave > Raster > (de kleine kubus op het recht). Het raster is voor uw gemak, als u een object aan het opbouwen zijn en een schaal van maatregel voor zijn grootte, moet u het raster gebruiken.
(22) laat zien waar de X, Y, & Z punt op een bepaald punt in perspectief coördineert.
(23) het heeft de lijst van opties voor het wijzigen van de verschillende functies van Maya voorbeeld: hoe het ongedaan maken is, wat het formaat van de kubus weergave, etc. u Maya kunt aanpassen aan uw smaak dus ik raden u dit een uitstraling geven.