Stap 1: De geometrie
U kunt gewoon springen naar de volgende stap als u, waar de getallen een gestippelde cilinder effect te creëren zijn te vinden. Maar lees verder als u weten waar de expressie onder voor Yn vandaan wilt zodat kunt u uw eigen, unieke hommage aan Bridget Riley.
Dit type van op-art is gebaseerd op het feit dat een geometrische vorm op een gebogen oppervlak is vervormd wanneer we kijken naar het. Een cilinder met de as horizontaal als voorbeeld te nemen, wanneer het wordt gezien de breedte van elke ronde stip zal er hetzelfde uitzien maar hun hoogten (dat wil zeggen de dimensie parallel aan de richting van het bekijken) het verkorting effect verhogen hoe verder de stip is rond de cilinder verlaagd, zal verschijnen. Alleen stippen op de voorkant de helft van de cilinder is zichtbaar voor de waarnemer helemaal. Die van de kant van de cilinder die het dichtst bij de waarnemer circulaire zal verschijnen (op voorwaarde dat de verhouding van de cilinder straal tot dot straal voldoende groot is), terwijl die verder weg zal verschijnen geleidelijk meer elliptische, met stippen dicht bij het halverwege punt aan beide zijden verschijnen bijna als lijnen.
In mijn ontwerp, zijn de puntjes gespreid in een vierkante raster op het oppervlak van de cilinder, met de stip diameters gelijk aan de lengte van de zijden van het vierkant en een leeg plein tussen elk paar punten. Zie afbeelding 1 van deze stap voor hoe het oppervlak eruit zien zou als het waren plat.
Om te kunnen trekken van de ellipsen in een grafisch pakket, moeten we weten wat de hoogte van elk is. (De breedte blijft gelijk.)
Verwijzen naar het PDF-bestand gekoppeld aan deze stap.
Voor een cilinder met straal r, heeft N rijen met puntjes van de geraamde diameter d rond zijn omtrek, wordt elkaar omspannen een hoek van Ø in het middelpunt van de cilinder, de hoogte van de nde stip, Yn, gegeven door
Yn = d x cos(nØ)