In dit instructable, leert u hoe een eenvoudige gissen spel in C. gedurende de stappen, u zal de uitvoering van veel van de basisfuncties van de C taal. Voordat we in de code zelf duiken is het belangrijk dat je leren van de fundamentals vooraf. De volgende onderwerpen leren zal maken de code een beetje makkelijker te begrijpen.
Opmerking: Als u bekend met de basisbeginselen van de taal C bent, gaat u naar een nieuw Project aanmaken.
1. commentaar
Commentaar in code wordt gebruikt om belangrijke opmerkingen over elke stap wordt uitgevoerd. Opmerking een regel code typt / / gevolgd door de commentaar.
Ex. //comment
Opmerkingen zijn ook gebruikt voor het maken van kopteksten aan het begin van de broncode. Commentaar van meerdere regels code u typt te / * gevolgd door de commentaar en u zou een overeenkomstige * / om te sluiten van de opmerking. Ex. / * naam
Datum
Naam Program * /
Commentaar is vooral belangrijk wanneer andere mensen kijken naar uw code. Zij moeten zitten kundig voor uw code weergeven en begrijpen van uw implementatie in elke stap die je zet.
2. bibliotheken
Bibliotheken in C houden een groep functies en verklaringen die toegankelijk voor de programmeur zijn bij. Bibliotheek declaraties worden meestal geplaatst aan het begin van een bestand en volg de indeling #include< libraryname.h >. Degene die we in dit programma gebruiken zullen zijn:
bevat functies die te maken hebben met de input en output
#include < stdio.h >
bevat functies die standaard voor C
#include < stdlib.h >
bevat functies die te maken hebben met tijd #include
#include < time.h >
3. Preprocessors
In C, preprocessors zijn een aantal richtlijnen die de compiler instrueren te doen vereist voorbewerken (vandaar de naam preprocessor) voordat de code daadwerkelijk wordt gecompileerd. Preprocessors beginnen met het symbool (#).
Ex. #include
#define
4. variabelen
In code, zal u moet maken van de namen voor de variabelen die het programma kunt bewerken. Elke variabele wordt gedeclareerd met een type gevolgd door de naam van de variabele. Sommige gemeenschappelijke variabele types zijn:
int: gebruikt voor natuurlijke grootte integer variabelen
char: één byte type geheel getal
float: gebruikt voor decimalen (7 cijfers kunt opslaan)
dubbele: gebruikt voor decimalen (15-16 cijfers kunt opslaan)
5. rekenkunde
Om bepaalde probleem in code oplossen, zullen rekenkundig nodig zijn. In C zijn er specifieke manieren om operatoren gebruiken wiskunde te doen. Laten we eens kijken naar enkele van de volgende manieren:
Bij het doen van rekenkundig aan een variabele, altijd onthouden dat de variabele wordt aangetast aan de linkerzijde van de vergelijking gaat.
Ex. int variabele = 3;
Regel 1: De waarde van de variabele kan worden gewijzigd op elk moment door een andere instructie toe te voegen.
Ex. variabele = 123;
Regel 2: U kunt ook verhogen of verlagen van de waarde van een geheel getal door een door het volgende te doen:
variabele ++; waarde van de variabele zal stijgen met 1
variable--; waarde van de variabele zal afnemen door 1
Regel 3: Als u wilt toevoegen aan of aftrekken van een waarde van de variabele zou u het volgende doen:
variabele += 3; de huidige waarde van de variabele zal toenemen met 3
variabele-= 3; de huidige waarde van de variabele zal afnemen door 3
Deze regel geldt ook voor vermenigvuldiging.
Ex. variabele * = 3; de huidige waarde van de variabele zal worden vermenigvuldigd met 3
Regel 4: U splitst u zou gebruiken het symbool (/) .
Ex: zweven avg;
int scoreOne;
int scoreTwo;
AVG =(scoreOne+scoreTwo)/2;
Er is een andere operator (%) dat zal de rest van een deling probleem. Het heet de modulus-operator. Stel dat u wilt weten wat overblijft nadat u 31 door 4 verdelen. Dit is hoe je die code zou schrijven:
int num = 31;
num %3; Dit berekent de rest wanneer u 31 door 4 deelt. Het antwoord zal zijn 3.
6. print verklaringen & scannen
De print functie kan worden aangeroepen om typt u iets dat u wilt dat de gebruiker om te zien wanneer u het programma uitvoert. Bijvoorbeeld, als u invoer van de gebruiker nodig hebt eerst om hen te vragen voor deze invoer. De afdrukfunctie wordt gebruikt als volgt:
printf ("een getal opgeven");
Als de gebruiker het programma wordt uitgevoerd zien ze alleen "Een getal opgeven."
Zodra ze een nummer moet u geheugen voor die aantal variabele hebt opgeslagen. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van de scan functie.
Ex. int-nummer; Eerst declareert u de variabele
printf ("een getal opgeven"); snelle gebruiker voor nummer
scanf ("%d, & nummer); scannen in het nummer van de gebruiker
De (% d) vertelt de computer dat wij aan het lezen bent in een geheel getal. Het symbool (&) wordt de invoerwaarde toegewezen aan het adres in het geheugen voor de variabele nummer.
7. terwijl & als verklaringen
Soms wil je alleen deel van een code kan worden uitgevoerd in een soort van voorwaardelijke manier. Dit is waar terwijl en als verklaringen gaan meespelen. De terwijl verklaring voortdurend een blok code uitvoert terwijl de voorwaarde waar is. Het is geschreven als:
while(some condition) {}
vermelding(en)
}
Een indien verklaring vrij gelijkaardig is. Als de voorwaardelijke als bewering waar is het het codeblok dat volgt zal worden uitgevoerd. Als de voorwaarde niet geldt dan dat codeblok worden overgeslagen.
Ex. Als (enkele voorwaarde) {}
vermelding(en)
}