Stap 10: Explorer
Deze strategie is gericht op het uitgestrekte over de hele linie, een lange weg en nederzettingen langs het gebouw. Spelers die graag deze strategie zoekt met veel hout en baksteen in hun oorspronkelijke posities. Een typische winnende combinatie brengt 2 steden, 4 nederzettingen en langste weg. Deze strategie ziet er sterker dan het is, omdat het meestal laat je race naar 7 punten (5 nederzettingen + langste weg) maar kraampjes catastrofaal in het eindspel wanneer u dringend erts en iedereen is pounding u met de Rover en weigeren om de handel met u, omdat je in de punten voorsprong.
Goed wanneer het volgende waar zijn:
-u kunt de beveiliging van een sterke aanvoer van baksteen en hout
-u kunt zien een manier om het erts dat u nodig heeft voor uw steden laat in het spel
-u kunt krijgen op een poort om eind-spel ore/tarwe als hout/baksteen minder waardevol is
-iedereen gaat voor een andere strategie
Doen:
-bouwen van nederzettingen langs uw weg. Niets erger dan de langste weg aangezien de lynch pin van uw strategie, alleen dat iemand een oplossing in het midden van het bouwen!
-ongeveer twee keer zo veel hout en baksteen als tarwe, en ongeveer twee keer zoveel tarwe veilig als schapen en ertsen.