Stap 5: Ontwikkeling kaarten
De ontwikkeling kaart (25) verdeling is als volgt:
-14 ridders (56%)
-5 winstpunten (20%)
-2 monopolie (8%)
-2 wegenbouw (8%)
-2 jaar van overvloed (8%)
Ongeacht wat u tekent, die vertegenwoordigt het als een ridder terwijl het zit voor u is een goed idee. U niet wilt de Rover zittend op uw tegels, en als u kunt het afweren met een overwinning punt card, alles beter.
Knight: ridders zijn krachtige - ze beschermen uw meest waardevolle tegels, blokkeren van andere speler waardevolste tegels, geven u een gratis kaart (zodat u effectief alleen twee kaarten bracht, en weigeren van een tegenstander!), en krijg je in de race voor grootste leger. Als de Rover op een van uw tegels is, is het bijna altijd correct te spelen van een ridder * voordat * rolling tenzij u 7 kaarten hebt (iemand beroven krijgt u 8 kaarten, dus indien u vervolgens een zeven werpt, u de helft van uw kaarten verliest). Aanbevelingen voor het plaatsen van de Rover zijn in de volgende stap; ze volgen ongeacht of u deze op de worp een 7 of verplaatsen door het spelen van een ridder.
Winstpunten: iemand met een heleboel onbeluisterde ontwikkeling kaarten voor hen is een gevaarlijke tegenstander - ze heb ofwel veel vuurkracht hun mouw of staan veel dichter bij overwinning dan ze eruit.
Monopolie: hier is waar het bijhouden van kaarten gespeeld wordt nog belangrijker. Catan is een in de omgeving van perfecte informatie spel - het is mogelijk om te weten precies wat kaarten zijn daar, zo niet precies wie wat heeft - maar in de praktijk alleen echte kaarten-tellen haaien hiervoor. Maar je moet extra aandacht besteden aan dobbelstenen rollen wanneer u een monopolie-kaart. Als alternatief, blik op de stapels resourcekaarten - als men wordt steeds laag, die hit. Een stiekeme truc is om de handel weg kaarten die u van plan bent om te monopoliseren verderop in uw beurt. Meest krachtige in het eindspel, monopolie kaarten zijn waarschijnlijk belangrijker om schade van je tegenstanders dan ze zijn te krijg je bruikbare middelen, dus speel hen dienovereenkomstig.
Wegenbouw: probeert af te spelen dit wanneer hebt u een oplossing klaar om te gaan aan het eind van het. Een favoriete hand van mij is 2W, 2B, 1Wh, 1S en een kaart van RB - gebouw 3 wegen dan plopping een regeling op het einde is een grote verrassing kunnen vernietigen een andere speler zorgvuldig gelegd plannen voor expansie.
Jaar van overvloed: deze kaart is een beetje van een raw deal (je hebt uitgegeven 3 resourcekaarten om 2!), maar in het vroege spel kan zijn handig wanneer bepaalde resources moeilijk zijn te vinden. Elke hand kan worden opgebouwd uit wanneer u twee jokertekens aan het toevoegen kunt, en u kunt effectief een 9 kaarthand veilig mee houden. Goed voor het verkrijgen van de eerste stad om je in de productie leiden. Minder nuttig hoger, maar je kan altijd gebruiken om te helpen een andere ontwikkeling kaart kopen.