Stap 1: een klein beetje theorie
Het concept achter de sferische panorama's is dat niets ingewikkeld, is deze techniek bedoeld om te reproduceren in virtual reality (VR) de eerste persoonsmening genomen in een willekeurige richting op een bepaalde moment. In eenvoudige woorden die je moet nemen van een heleboel foto's rondom, op volledige 360° op de horizon en ook (Zenit wijs) en down (nadir wijs) en deze samenvoegen tot één afbeelding.
Problemen optreden wanneer u probeert samen te voegen inderdaad samen, de foto's hoeven te worden verwrongen om met elkaar overeenkomen. Een software kon doen dat gemakkelijk, maar om te doen dat het moet de identieke details in verschillende afbeeldingen elkaar overlappen ze herkennen. Deze identieke gegevens heten "control points" (CP). Hoe meer overlappen u opeenvolgende beelden, de meer CP hebt u. Om eerlijk te zijn is het aantal CP niet zo essentieel als hun "kwaliteit". Jaren geleden heb ik gemaakt deze panorama van Milaan Gallery handmatig toe te voegen 5 CP voor elk paar van de 16 foto, en het definitieve equirectangular beeld kwam zeer nauwkeurig. In het geval dat je je afgevraagd wat equirectangular betekent, dit type projectie is de meest gebruikte manier in VR om een gebied op een vliegtuig, en als u beheren zult in een panorama-viewer te laden het zeker zal worden ondersteund.
Stiksels van een reeks foto's in een uniforme interne equirectangular afbeelding is totaal een wiskundige probleem is, en het mogelijk dankzij de inspanningen van Prof. Dr. H. Dersch (scheppers Panorama Tools) en Andrew Mihal (scheppers Enblend en Enfuse tools).
Als u studeren in diepte het onderwerp er zijn een heleboel forums beheerd door bekwame mensen vindt u de echt interessante discussies over dit proces wilt, zijn de meest populaire panotools.org en www.kolor.com.