Stap 2: Analyseren van het Circuit
Hoewel het lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld, dit circuit is eigenlijk heel simpel en kan worden onderverdeeld in een aantal fasen, die in isolatie, vrij eenvoudig zijn.
1) de eerste fase (gekleurd in rood, boven) is onze typische eenheid winst invoerbuffer. We hebben onze ingangssignaal van de gitaar komt door een 1/4" audio-aansluiting, zoals nagebootst door onze spanningsbron 1 kHz. Het passeert een 1uF condensator te schouderophalen af alle potentiële DC offset spanning, en vervolgens overgaat tot de niet-inverterende terminal van onze eerste opamp, die is, zoals al onze op-amps zijn, wired in negatieve feedback. Bij deze instelling bepaald opamp is de inverterende terminal direct aangesloten op de uitvoer terminal, zodat er een eenheid-gain output signaal. De hoge effectieve ingangsimpedantie en lage effectieve uitgangsimpedantie van een opamp zorgt ervoor dat wij niet zich ongerust te maken over problemen met circuit laden.
2) deze tweede fase (de sectie die geselecteerd is in het roze) is een opamp inverterende band pass filter. In deze configuratie hebben we in wezen een high-pass en een low-pass filter combinatie samen. Laten we de totale weerstand en capaciteit aanloop naar de inverterende terminal R1 en C1, weerstand en de capaciteit langs de feedback lus R2 en C2. Onze winst van de maximale spanning op de uitgang gaat als - R2/R1, en de 3dB frequenties voor de low-pass en high-pass filters zijn respectievelijk (1/[2*pi*R1*C1]) Hz en (1/[2*pi*R2*C2]) Hz. Dus door te passen R1 en R2, we het frequentiebereik van onze band pass filter veranderen kunnen. Het gebeurt gewoon zo dat met behulp van de potten op onze dual-ganged 100k, 100 k potentiometer, passen wij deze 3dB frequenties tegelijk, en de nummers trainen in onze gunst, zodanig dat wanneer de dual-bende pot staat tot max, hebben we 3dB frequenties van ~ 80 Hz en 160 Hz, en wanneer de pot op minimale weerstand is, onze 3dB frequenties zijn ~ 2400 Hz en 4800 Hz.
3) daar de tweede fase omgekeerd per ongeluk onze schakeling, we misschien ook spiegelen terug rond. De derde fase is een eenvoudige eenheid winst omkeren opamp circuit, wat dit mooi doet.
4) vervolgens, hebben we het deel van de diode-knippen van onze schakeling, die wat een beetje ongebruikelijk is. Onze twee Germanium diodes met hun spanning vooruit neerzetten van ~0.68 volt vergrendelen het verschil tussen de spanning aan de uitvoer terminal en de spanning bij de inverterende terminal te ~0.68V. Dit spanningsverschil wordt oorspronkelijk bepaald door onze weerstand ratio's--rekening te houden met de diodes, hebben we een winst van 1 (1.5 k + Rpot) / 3.3 k. Hier besloten hebben we om te gaan met een beetje meer subtiliteit, alleen onze 10 k potentiometer met behulp van de winst.
5) hier recombineren we ons signaal van fase 4 met onze oorspronkelijke signaal! Merk op hoe de bovenste aftakking in fase 5 is gewoon een draad van de uitgang van de versterker van onze invoerbuffer. Doen een beetje van opamp circuit analyse van de inhoud van onze geïsoleerde teal doos geeft ons een overdrachtsfunctie van:
Uitgangsspanning = - 3,3 k * ([Vtop / 3.3 k] + [Vbottom / (1.5 k + Rpot)])
waarbij Vtop de bovenste aftakking en Vbottom is de onderste tak. Dus we in ons oorspronkelijke signaal tegen eenheid winst toe te voegen, en in combinatie met onze 4e etappe uitvoer tegen variabele winst! Opmerking het minteken--we nogmaals ons signaal heb omgedraaid. Niet zeker of het is belangrijk, maar ons zes podium zal omgaan met dat mooi. Wij kozen ook voor het gebruik van een 50 k potentiometer hier, dus met de pot minimaal, onze band doorgegeven signaal heeft een winst van ~ 2, en bij max, een winst van ~0.06--in andere woorden, hopelijk indiscernible. Deze pot is de belangrijkste methode van "volumeregeling" in dit pedaal.
6) tot slot, wij vestigen onze pedaal een einde op een gelijkaardige manier aan hoe het begon--met een andere eenheid winst opamp circuit, ditmaal om te dienen als onze uitvoerbuffer. Merk op dat dit ook een omkeren opamp circuit, identiek aan degene in de derde fase, die het effect van het wegknippen van ons signaal rond weer, terug in de oorspronkelijke oriëntatie heeft gebruikt. Nogmaals, onze vriend de 1uF condensator (benoemd in de afbeelding, maar echt een verschil met behulp van 10uF vs. 1uF niet mag maken) maakt een verschijning opnieuw werpen een DC-offset. Het signaal wordt afgesloten door een andere 1/4" audio-aansluiting, en is nu één pedaal dichter tot de ideale Toon. Of misschien ook niet. Uw mening en ervaringen met betrekking tot de werkzaamheid van deze pedaal kunnen variëren.
Alternatief, kunt u mogelijk dit stadium volledig overslaan, en gewoon draad fase 5 rechtstreeks naar de output (misschien de condensator 1uF daar, niettemin houden), als je het niet erg met een gespiegelde uitgangssignaal, omdat het samenvatting circuit van de opamp gebruikt in de vorige fase ook dienen zal om een lage effectieve uitgangsimpedantie bieden.
7) we hebben ook bekabeld een bypass schakelaar om het uitschakelen van het circuit een ding van gemak. Als de schakelaar ingeschakeld is, springt het signaal gewoon het hele circuit.