Voor mijn MSc in Interaction Design proefschrift aan de Universiteit van Malmö (Zweden) bouwde ik een prototype hond speelgoed die zouden kunnen zowel geluid en geur vastleggen. Ik ben begonnen met een prototype van de lo-fi inclusief een zacht stuk speelgoed waarin ik kon verbergen een telefoon die vooraf opgenomen geluiden die herkenbaar is voor de hond kunnen worden gespeeld. Een ander compartiment van het speelgoed bevat objecten die had een specifieke herkenbare geur. Door het testen van het speelgoed met de honden die ik wilde verkennen hun speelse reacties en algemeen belang in dit soort interface. Om geluiden en geuren die de honden zowel interessant en herkenbaar vinden kon, ik heb gevraagd een familielid te zenden mij geuren en geluiden die verbinding maken met haar eigen omgeving, een plek waar mijn honden vaak de eerste jaren van hun leven evenals de zomervakantie doorgebracht. Ze stuurde me objecten zoals een handdoek die bleef binnenkant het bed van de hond van haar eigen hond, sommige takken uit het bos naast het huis, hond speelgoed dat mijn honden vertrouwd met zijn, en een t-shirt gedragen door een familielid. De geluiden opgenomen audiobestanden van het 20/30 seconden met geluiden van de andere hond, het lokale forest, geluiden van binnen het huis, en een pratende familielid.
De belangrijkste bedoeling van deze experimenten was om de honden met een gevoel van controle wanneer de geluiden zouden worden geactiveerd. Daarom zou ik het geluid alleen afgespeeld als de hond was interactie met het speelgoed. Om dit concept uit te breiden, ontwikkelde ik een stereo-prototype met inbegrip van een knuffeldier met een Arduino, een Audio Wave Shield, een spreker en een RFID lezer/antenne. Ik voegde bovendien RFID-tags aan de kragen van mijn honden. Met dit prototype, werden de geluiden automatisch geactiveerd wanneer de honden zou komen dicht bij het speelgoed (met een 7 cm lezen van bereik van de RFID-antenne). Voor elke hond ik geregistreerd en geselecteerd van vijf verschillende geluiden gebaseerd op mijn persoonlijke begrip van wat ze liever (een van de honden lijkt houd niet van harde geluiden zodat ze kon alleen het activeren van laag-volume geluiden, overwegende dat de andere hond meer speelse zodat ze met luider beginnen kon en actiever geluidsbestanden is). Na het spel sessie ik daarnaast gebruikt het prototype als uitgangspunt voor de uitwisseling van genegenheid en om te experimenteren met geluidsbestanden die speciaal zijn gemaakt als 'kalmerende muziek voor honden'.