Standaard de Ember 3D-printer maakt gebruik van de projector in "video mode", waarin de projector low-pass filters uw segment beelden en resamples hen om de oriëntatie van de 45 ° van de spiegels in haar DMD (Digital Micromirror Device) aan te passen. Dit resulteert in een verlies van detail en aliasing artefacten, zoals uiteengezet in dit artikel door Karl Guttag. Een enkele witte pixel in de afbeelding van een segment wordt getransformeerd in een groepje van grijze pixels met een helder in de buurt van het centrum, en hun exacte regeling en intensiteiten zal afhangen van de bijzondere locatie van de pixel van de bron in de oorspronkelijke afbeelding.
Om te omzeilen dat de verwerking en direct controle van individuele micromirrors, moet de projector in plaats daarvan worden gebruikt in "patroon mode". In de modus van de patroon hangt de intensiteit van elke verwachte pixel alleen de grijze waarde van de overeenkomstige individuele pixels in de bronafbeelding, ongeacht de locatie van die pixel. Daarom kunnen delen afgedrukt in patroon modus reproduceren fijnere details dan delen afgedrukt in video-modus. Bijvoorbeeld, dit Instructable laat zien hoe met patroon-modus voor het afdrukken van streepjescodes zeer klein, en deze laat zien hoe de groei van een enkele afgedrukte voxel zien.
Patroon modus kunt in Ember ook het project twee keer zoveel grijsniveaus (64) zijn beschikbaar in video-modus (32). Meer grijsniveaus zorgt voor fijnere controle wanneer anti-aliasing gebruiken en/of positionering is uitgerust met sub-voxel precisie.