Stap 11: Het inschatten van afstand door de snelheid van het geluid.
Op het moment van het zien van de oorzaak, zoals een vuurwerk, een explosie, moet je beginnen met het tellen van "duizend- en -één, een duizend en twee, een duizend en drie,..". Uw "one", "two", "three" komt overeen met 1 seconde, 2seconden, 3seconds na het knipperen. Het geluid komt tegen de uw tellen om de tijd voor het geluid om te komen tot u te geven. Het geeft uw afstand van de bron van het geluid.
1 seconde komt overeen met 340m, 2 seconden, 680m, 3, tweede, 1020m... 10 seconden, 3400m.
Het schatten van afstanden tot onweer.
Wanneer u buiten in de wildernis bent, is het belangrijk om te voorkomen dat lightning strikes. Blikseminslagen treedt op wanneer er kwijting aan de grond door zeer elektrisch geladen wolken. Zeer geladen wolken kwijting meestal onderling lightning flitser maken. Op het moment van flashen u beginnen tellen "duizend- en -één, een duizend en twee, een duizend en drie,..." om te bepalen uw afstand tot de kwijting van de bliksem.
Wanneer de blikseminslagen dichter dan 2000m (dat is wanneer donder arriveert binnen 6 seconden van de flitser) moet je nadenken over uw veiligheid en uw plan om blikseminslagen.