Stap 1: Samenstellen van het Team
Een lange tijd geleden, in een computer engineering lab ver, ver weg, zes Computertechnici aaneen te pakken wat we kregen te horen was het onmogelijke: een zwerm van de robot. In januari van het jaar 2007 opgedoken elke eventuele teamgenoot uit de diepten van de Jack Baskin School of Engineering bovenop de UC Santa Cruz campus, elk om een essentiële vaardigheid wat tot het SOMA-Project uitgroeien zou. John en Erik bracht de gek, maar twee zeer verschillende soorten: John de langzame en methodische gek dat in kleine 0402 onderdelen resulteert verspreid over een bestuur dat met de hand zou worden gesoldeerd, en Erik de instant-gek dat printplaten ronde en espresso maakt machines beven. Thom kwam volgende, beter dan de CS-kinderen tegenover een toetsenbord en is sneller dan de aan-knop op een oscilloscoop. Sean aangekomen, ieders bron van neverending vermaak en de enige die moedig genoeg nemen op de RF-communicatie--van welk project we komen zouden om te kiezen. Andrew, de SolidWorks pro en liefhebber van laser-gesneden acryl dampen, overeengekomen model, remodelleren, en snijd wat het zou duren om sommige robots. Tot slot: Rachel... de onverschrokken leider, met meer gek dan John en Erik gecombineerd, moediger dan Sean, en de enige ingenieur in de hele school die instemmen zou met de teamleider van dit weerbarstige bos worden. Ze wist dat ze wilden iets doen met Robotica, maar wist niet precies wat hun doel zou zijn, of gewoon hoeveel robots die ze zouden gaan om te maken... Nadat whiteboards had gevuld met Krabbels, schetsen, en talloze vraagtekens, besloot het team op het maken van een zwerm van Mapping automaten en de SOMA-Project werd geboren.