Stap 5: Hacken Games
U hoeft niet eens een ton van programmeerervaring houwer games. Hoewel de ouderwetse manier van demonteren en de veranderende waarden zeker werkt, zijn er een paar programma's rond waarmee die u de bits doorloopt. Als je goed kijkt kunt u vaak de sprites vindt in de bits, en deze waarden te wijzigen zodat u eigenlijk wijzigt de weergave van het spelletjes. Twee dergelijke programma's die ik me bewust van ben zijn HackoMatic (versie 2 & 3) en Bithacker. Unfortunetely, beide oorspronkelijke hosting sites lijken te zitten, maar nog steeds vindt u downloads beschikbaar op de loer in verschillende atari forums. In het algemeen zijn deze hulpprogramma's niet kunt kleurwijzigingen tenzij je wist de bits die u zoekt of echt hebben veel vrije tijd om te proberen te vinden van willekeurige bits. Bijvoorbeeld, bithacker zal u tonen de PacMan sprites (Vergeet niet er meer dan één) en u hen kon veranderen in een geanimeerde robot. Naast sprite vorm zijn speelveld en achtergrondkleuren vaak gemakkelijk wijzigingen te maken zonder een ton van kennis van programmeren. Meer op dat in de volgende stap, maar hoe meer je speelt, hoe meer je leren!
Hier is een snelle blik op de bithacker in actie. Als je kijkt naar de eerste afbeelding, kunt u zien het logo van Activision ondersteboven en opgesplitst in groepen van acht pixels. Gewoon door het herschikken van de bits die zijn in-/ uitschakelen als deze sectie ik kan maken lezen het spel "RoboTHacK", zoals u in het tweede beeld zien zult. Unfortunetely in de emulator die ik gebruik, het schermschoten werken niet zodat ik kan u alleen een mockup voor wat de houwer zou eruit laten.