Stap 4: Programmeren van de robot
Ik besloot om de XBC gebruiken als mijn controller vooral vanwege zijn gebouwd in kleur bijhouden. Want heb ik besloten om met de XBC als de hersenen van de operatie dat ik mijn robot in interactieve C geprogrammeerd, of zoals ik het noem het IC. IC is gratis te gebruiken en kan worden gedownload op www.botball.org. IC is zeer vergelijkbaar met C++, maar heeft een aantal gebouwd in bibliotheken. Aangezien het blijkt, heeft David Miller van de Universiteit van Oklahoma een bibliotheek geschreven voor de maken die kan worden gedownload van zijn pagina op http://i-borg.engr.ou.edu/~dmiller/create/.Met deze middelen en de handleidingen voor de maken was ik klaar om te programmeren. Maar de volgende grote uitdaging was wat wilde ik het doen? Ik wilde een robot die kon gaan en pick-up oranje ballen en scoren ze in een mand. Mijn doel eenvoudig klonk, en waarschijnlijk kon geweest zijn eenvoudig, maar hoe meer ik stapte in wat het maken kon doen, hoe meer ik wilde het doen. Mijn definitieve lijst zag er als volgt uit:
1. vind oranje bal
2. pak oranje bal
3. Zoek mand
4. Zet de bal in de mand
Tijdje
1. het vermijden van objecten
2. niet eraf zoiets (een tabel)
3. het opsporen van de lading van de accu en docking met de thuisbasis bij lage
Oh, en dit alles is volledig autonoom, wat betekent dat het alle voorgeprogrammeerde.