Stap 4: Spelers willen verschillende dingen
Nu is het tijd voor een beetje van de filosofie. Een grote schaal hield spel levert een verschillende ervaring aan individuele spelers. Sommige spelers graag een spel waarmee ze te socialiseren. Sommige spelers spelen een spel te winnen. Sommige spelers genieten van het verhaal dat zou kunnen worden verteld door middel van het spel. Sommige spelers wil beter doen dan hun vrienden. Een toegewijde speler kan spelen alleen maar om te ontdekken de geheimen van een spel dat is verborgen in het mechanisme.
Spellen kunnen leveren al deze dingen op hetzelfde moment als de ontwerper in staat stelt om. Inzicht in wie je het spel maakt voor kan u helpen om deze verlangens te bevorderen. Als u als de ontwerper een specifieke soort spel genieten, niet uitsluiten dat de anderen. Wat is leuk voor u mogelijk niet leuk voor uw spelers.
Sommige spelers hou van de concurrentie terwijl anderen ongemakkelijk mee. Waardoor een strategie waarmee een speler bouwen zonder zich te mengen met andere spelers moet zitten een premieaffaire. Indien mogelijk, een strategie waarin de spelers elkaar helpen mogelijk plezierig. Natuurlijk veel spelers gedijen op concurrentie en deze dreigen te worden van een meerderheid van de spelers. Het beste ding is aan zoveel speelmodi dat u kunt.
Voorbeeld: Mijn spel is voornamelijk verhaal vertellen en vergelijken van de verhalen van elke speler. Dit leent voor een zeer sociaal spel dat goed voor de sfeer van een partij is. Het staat voor spelers om te kunnen concurreren en proberen en bemoeien met elkaars verhaal. Ook kunnen ze te vertellen hun eigen verhaal zonder te proberen om in te grijpen, meerdere spelers kunnen proberen te bevestigen maken samenwerking mogelijk.