Stap 8: Pas aan en Playtest meer
Denk na over wat er goed ging en wat niet. Een heleboel keer die een idee klinkt misschien goed wanneer u dingen ontwerpt maar kan eindigen aan het spel te vertragen of gewoon dingen verwarrend te maken. Iets dat het moeilijk voor spelers maakt om het verhaal uit het spel of iets dat in de weg van spelers plezier te verwijderen.
Het is echt belangrijk dat wanneer u een wijziging aanbrengt, u het spel opnieuw proberen. Probeer indien mogelijk met verschillende groepen van spelers.
In dit stadium, vraag jezelf als je spelers plezier spelen van het spel. Als het antwoord is Nee, er zijn een paar eenvoudige dingen u kunt proberen. Vraag hen wat maakt het spel niet leuk. Als het antwoord is dat het spel te hard is, is het waarschijnlijk dat het spel teveel stappen heeft of kan er teveel math. Het kan zijn dat ze het gevoel een regel is oneerlijk, of dat zij een strategie die ze willen niet gebruiken.
Voorbeeld: Na onze eerste playtest-vergadering voelde ik moest er meer kaarten in het dek. Sommige leek afbreuk doen aan het spel. Ik verwijderde de slechte kaarten en de resterende zijn gecategoriseerd. Waar een categorie onevenwichtig was, heb ik bedacht nieuwe kaarten in de kloof te vullen. Daarna liep ik een andere testsessie.