Introductie
G-code wordt gebruikt in een heleboel geautomatiseerde productieprocessen. Bijvoorbeeld, CNC-machines en 3D printers G-code gebruiken om onderdelen te maken. Programmering bogen en lineaire beweging in G-code kan een beetje lastig. Ik heb gemerkt dat er niet veel bronnen op internet die betrekking hebben op dit onderwerp. Dus, heb ik besloten om mijn eigen gids te maken. Ik zal presenteren basics stappen en tips bij de programmering van de bogen en lineaire beweging in G-code. Dit bevat alleen verkeer op een 2D-vlak en is ontworpen om een algemeen overzicht van de programmering. De instructable zal geen rekening worden materiële accounteigenschappen, gereedschap diameter, snelheden en feeds. Moedig ik u om te doen alle berekeningen jezelf als je door mijn instructable. Dit zal geven u een beter begrip van de code, en vergeet niet dat een instrument kan worden een kruk. Vergeet niet om het gebruik van het gereedschap pad dimenisions .pdf als referentie.
Materialen
-Papier
-Schrijven gebruiksvoorwerp
-Wetenschappelijke Calculator
-PDF-bestand van de meegeleverde technische tekening
-Tijd-ongeveer 60 min
Terminologie
Absolute- een aantal numerieke posities die zijn berekend op basis van een vast punt van oorsprong.
Clearance vliegtuig- een vliegtuig bestemd voor veilig hulpmiddel reizen tussen snijden functies.
Eindpunt- Het punt waar een boog eindigt
F variabele- Feed tarief (inches per minuut)
G00- snelle lineaire beweging
G01- lineaire interpolatie
G02- met de klok mee circulaire interpolatie
G03- tegen de klok circulaire interpolatie
I variabele- incrementele coördinaat gebruikt voor het definiëren van een punt in de X-richting.
Incrementele- een aantal numerieke posities die wordt verwezen vanuit een vorige positie en is onafhankelijk van absolute oorsprong.
IPM- een eenheid van snelheid gebruikt om te bepalen van verwerkingsdebiet. (inches per minuut)
J variabele- incrementele coördinaat gebruikt voor het definiëren van een coördinaat in de Y-richting.
Oorsprong- de vaste, centrale punt in het Cartesisch coördinatenstelsel. De oorsprong heeft een numerieke waarde van nul.
Begin punt- Het punt waar een boog begint.
X variabele- Absolute gebruikt voor het definiëren van een punt in de richting van de X-coördinaat.
Y variabele- Absolute coördinaat gebruikt voor het definiëren van een punt in de Y-richting.
Formules
1) Xs=Xc+(R*cos(Theta1))
2) Ys=Yc+(R*sin(Theta1))
3) Xe=Xc+(R*cos(Theta2))
4) Ye=Yc+(R*sin(Theta2))
5) I=(Xc-(R*cos(Theta1)))-Xc
6) J=(Yc-(R*sin(Theta1)))-Yc