Stap 11: Dag 8 - de vrouwelijke vorm
Pete kondigt aan dat de vrouwelijke vorm 'niets zoals een beer is'. Verdomme, dat is waar ik heb er verkeerde al die jaren! Als ernstig, zegt hij dat het is veel moeilijker te snijden een vrouw dan een man of een beer. Een beer is grotendeels een amorfe vorm bedekt met een losse scraggy vacht en kun je de beer enorme poten of een kleine kop en het zou niet bederven de sculptuur. Ook met een man, kunt u fouten zoals te groot een spier op de verkeerde plaats en het zal ziet er gewoon meer mannelijk overwegende dat als je dat op een vrouwelijke vorm de 'mannelijke' fout volstrekt ongepast is. Het andere gevaar is dat je de vrouwen eruit zien alsof een kind door middel van functies zoals de neus naar beneden te klein.
Er is ook de noodzaak te vermijden "alles steeds gesmolten" door alles af. Er zijn vele belangrijke delen van het lichaam waar de contouren zeer belangrijk als de grote spieren in de rug zijn en de hoekige vorm van het bekken.
De enkels van de sculptuur nu beginnen te krijgen dunne, dus er een overweging van de mechanische sterkte is te kennen. Gelukkig de korrel van het hout wordt al uitgevoerd in de goede richting op de base van de sculptuur, maar Pete wellicht invoegen van stalen staven op de binnenkant van de benen, indien nodig.
Een van de hoofdthema's van deze bijzondere sculptuur dat is geëvolueerd zoals tijd verstreken is het concept van stroom en beweging. Als Pete de handen snijdt heeft hij één van hen gesloten in een vuist en het andere open, zodat de denkbeeldige energie van de ene kant naar de andere en uit de open hand stroomt. Dit werd geïnspireerd door Cat's idee om een wens worden gieten in het universum. Ik ben benieuwd wat ze willen is voor? Ook, welke betekenis de beeldhouwkunst heeft voor Pete zelf?