Stap 3: Dag 2 - een Pose met het Model selecteren
Voor aanvang van elke kettingzagen werden Pete gevraagd kat, het model voor het project, ernaast staan en er begon een lange en langdurige gesprek over waar haar armen en voeten waren om te gaan. Als we wisten niet beter zou het gemakkelijk om te zeggen - 'kom op Pete, just get on with it!" Maar zodra we allemaal afgestemd in met wat er gaande was begonnen we te zien vanuit het oogpunt van de houtsnijder.
Er waren verschillende echt opvallende kenmerken in de boom, dat zouden gaan dicteren hoe de gravure uitgewerkt, was één het honk, waardoor voor de voeten te worden gepositioneerd op voor de andere. De andere functies werden de plaats in van voormalige takken, die zich moet worden gebruikt voor wapens leende. Op dit moment werkten Pete en kat samen om te zoeken naar een pose die alle functies van de boom optimaal gebruikt. Niemand had een duidelijk beeld van wat het beeld ging eind omhoog houden. In Pete's eigen woorden: "het werk zou openbaren zich aan hen" in plaats van hem uit te oefenen zijn wil op de boom. Helemaal geweldig!
Een ander aspect dat Pete en kat was begeleiden bij hun beslissingen was het graan van het hout, want het is belangrijk dat de korrel niet '' in de buurt van de basis van het beeld in de been/enkel locatie overschreden is. Als het graan was niet correct wordt uitgevoerd, kan het been standpunten die zij kozen katastrofisch zwakheden in de beeldhouwkunst waardoor het onstabiel te breken. Gelukkig, het graan was gunstig voor de tegenoverliggende been termijnpositie die ze zochten. Het hout aan de voet ook toegestaan voor één voet lager dan de andere, die begon te geven van de sculptuur een dynamisch effect.
Heel vroeg in het werk begonnen we met het waarderen hoe Pete werkt met hout als kunstenaar. Het is echt niet een geval van het hebben van een vooropgezet idee van wat het gaat eruit, meer zien hoe het magische wijze evolueert met een testament van zijn eigen. Het is zeer als het begint te ontwikkelen zijn eigen karakter en de kunstenaar is gewoon een medium voor een soort geest in het hout, dat wil zeggen iets.