How to build een self navigeren Robot How (6 / 7 stap)

Stap 6: Details van software: odometry en veldtoewijzing = waar ben ik?


Optimalisatie van het algemeen algoritme voor een gebruik in een DSC of MCU gebaseerd systeem
Als we eenmaal de informatie over de afgelegde door elk wiel in een discrete-tijd-update (odometry), kunnen we de coördinaten van de positie van de robot met de dezelfde periodiciteit zonder enige externe verwijzing (dead reckoning) schatten.
Sommige theoretische achtergrond met betrekking tot dead reckoning door odometry kan worden gevonden in het boek door Johann Borenstein:
"Waar ben ik? -Sensoren en methoden voor het plaatsen van de mobiele Robot "
en op de volgende webpagina's:
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200010/dead_reckoning_article.html
De wiskundige achtergrond en een diepe uitleg van de algemene methode gebruikt, kan worden gevonden op G.W. Lucas papier A Tutorial en elementaire traject Model voor de differentiële besturing systeem van Robot wiel Actuators, beschikbaar op Internet:
http://Rossum.sourceforge.net/papers/DiffSteer/DiffSteer.html

Sommige vereenvoudigde algoritmen kunnen ook worden gevonden in dat dezelfde documentatie, dus het is mogelijk om het verkrijgen van het juiste compromis tussen precisie en snelheid van uitwerking, met behulp van de wiskundige (trigonometrische) vermogen van dsPIC33F serie.
Een beschrijving van de wiskunde gebruikt om de positie te berekenen kan worden gevonden in de afbeeldingen die zijn gekoppeld aan deze stap. Het eerste voorbeeld wordt weergegeven van de betekenis van de symbolen, het tweede voorbeeld wordt weergegeven van de formules die worden gebruikt met deze symbolen. Klik op de selectievakjes naast elke computationele stap een korte beschrijving wordt weergegeven.

Aan het einde weten we hoeveel de robot verhuisde in dat tijdsinterval als delta van de oriëntatie, een delta op X-as en een delta op de Y-as in het referentiegedeelte carthesian.
Cumulatie van elke delta-waarde in eigen variabele weten we de huidige coördinaten (positie en oriëntatie) van het platform.

Ter voorkoming van computationele fouten (deling door nul) en verspilling van de tijd van de controller, heeft een selectievakje vooraf worden gedaan op zowel Sr en Sl variabelen. Definiëren van een quasi-nul waarde die voor minimale mechanische en computationele benaderingen we de formules vereenvoudigen zorgt kunnen als de robot is reizen in een rechte lijn (de ruimte het juiste wiel vallende is bijna hetzelfde als de ruimte reisde door de linker wiel) of als het wordt draaien rond de verticale as (de ruimte het juiste wiel vallende is bijna hetzelfde als de ruimte reisde door de linker wiel maar in een tegenovergestelde richting) , zo gedetailleerd in het stroomschema weergegeven in de laatste afbeelding.

Deze video toont een voorbeeld van welke precisie kunnen we krijgen:
http://www.YouTube.com/watch?v=d7KZDPJW5n8

Field mapping
Met gegevens die zijn berekend door vorige functies wordt een veldtoewijzing uitgevoerd.
Elke Xms, na de huidige positie uitwerking, een veldtoewijzing wordt uitgevoerd het onbekende gebied in een raster van 10 x 10cm cellen verdelen. Vaststelling van een maximale veld dimensie van 5 x 5m, we krijgen een 50 x 50 = 2500 cellen matrix. Elke cel wordt gedefinieerd met een beet, met de bezetting van een totaalgeheugen van 1250 Bytes. Zestien verschillende waarden kunnen worden toegekend aan elke cel:
n = 00 onbekende cel
n = 01-10 cel bezocht n keer
n = 11 obstakel gevonden
n = 12 gas target gevonden
n = 13 lichte target gevonden
n = 14 goede doel gevonden

De robot kunt starten vanuit elke positie in het veld; Dit zijn de coördinaten van de verwijzing (0,0) in haar referentiesysteem.
Veld toewijzing is nuttig om te vinden van de beste strategie in een onbekend gebied verkennen. De robot kan direct zelf aan de minder onderzocht gedeelte van het veld ("n" onderwaarde) kunt tijd besparen door niet tweemaal in een reeds ontdekte doelwit te stoppen, vindt de beste weg naar het bereiken van een bepaalde coördinaat, en meer.

Gerelateerde Artikelen

Domo Kun WobblyBot, eenvoudige Self Balancing Robot

Domo Kun WobblyBot, eenvoudige Self Balancing Robot

Een self balancing robot van de twee wielen die wiebelt, vandaar de naam WobblyBot.Misschien wel de eenvoudigste ontwerp voor een robot die zelf (soort van) op twee wielen, zonder het gebruik van de gyroscoop, versnellingsmeter en microcontroller eve
Make a Halloween Pumpkin wandelen door de self balancing Robot

Make a Halloween Pumpkin wandelen door de self balancing Robot

Pompoen is een typische symbool van Halloween. Je heb ooit wilde een wandelende pompoen maken.Hier zal ik u tonen mijn werk van het gebruik van een Self-balancing Robot een lichtend pompoen om rond te bewegen.Stap 1: voorbereiding Belangrijkste stukl
How to Build een Raspberry Pi nul humanoïde Robot met Java

How to Build een Raspberry Pi nul humanoïde Robot met Java

Hallo ga ik tonen u hoe maak je een humanoïde robot met pi nulStap 1: onderdelende totale lijst wordt als aanleiding voor het voeden van de sensoren en PI:* Raspberry PI nul + 16GB micro-SD kaart* Micro-USB-hub + Wifi Dongle* AdaFruit Powerboost 1000
How to Build een koepel van Earthbag

How to Build een koepel van Earthbag

Opmerking: Als u nieuw bij earthbag bouwen bent, eerst lezen de inleidende Stapsgewijze Earthbag gebouw Instructable en How to Build een Earthbag Roundhouse . Ook zijn mijn nieuwe Earthbag gebouw gids en Earthbag gebouw DVD nu beschikbaar.Wij dit ear
How to Build een 3-voudige Chinese picknickmand

How to Build een 3-voudige Chinese picknickmand

How to Build een 3-voudige Chinese picknickmandIn één keer een cadeau voor een pas getrouwd stel, het trapsgewijze picknickmand is een nogal ongewone item en niet een project waarvoor gemakkelijk u instructies voor vandaag vindt. Dit instructable bev
How to Build een frisdrank fles raketwerper

How to Build een frisdrank fles raketwerper

How to Build een frisdrank fles raketwerperDus we een picknick werk hadden en we wilden sommige kinda geeky fun... werd een frisdrank fles raket lanceren gesuggereerd... probleem is we hebben niet een draagraket en de picknick was binnenkort! Nooit a
How to build een elektrische Longboard met telefoon control how

How to build een elektrische Longboard met telefoon control how

Elektrische longboards zijn awsome!TEST BEELDEN IN DE VIDEO HIERBOVENHOW TO BUILD EEN ELEKTRISCHE LONGBOARD BEDIEND VANAF EEN TELEFOON MET BLUETOOTHUpdate #1: Grip tape geïnstalleerd, enkele aanpassingen aan de snelheidsregelaar hebben betekend ik he
How To Build een grimmige industrieën Iron Man Arc Reactor... Zeer zeer low-cost...

How To Build een grimmige industrieën Iron Man Arc Reactor... Zeer zeer low-cost...

How To Build een grimmige industrieën Iron Man Arc Reactor... Zeer zeer low-cost arc reactor diede meeste kan zeer gemakkelijk maken.nu heb ik een vinyl cutter en ik heb gebruik van een stuurlieden cnc router maar het gaat hier om een te bouwen datie
How to Build een Website

How to Build een Website

Leer hoe een Website te bouwen. Eerst moet je een idee, wat je het maken van de website over. Een vindplaats voor info, entertainment, of blog. U wilt een onderwerp waarin u geïnteresseerd bent, zodat u houden toe te voegen post of pagina's. Hopelijk
How to Build een Lightsaber in Word 2010

How to Build een Lightsaber in Word 2010

How to Build een Lightsaber in Word 2010.Stap 1: Stap 1Open Word 2010Stap 2: Stap 2Ga naar invoegen en klikt u op shapesStap 3: Stap 3Bouwen van uw gevestStap 4: Stap 4 Het toevoegen van een mes met behulp van een afgeronde rechthoek. Merk de witte b
How To Build een boekenplank

How To Build een boekenplank

How To Build een boekenplank
How to Build een Truck Bed organisator

How to Build een Truck Bed organisator

How to Build een veelzijdig en verstelbaar Truck Bed organisatorGotta vrachtwagen? Die niet nodig een vrachtwagen bed organisator of een opslagsysteem dat weerhoudt dat kleinere punten rollen rond in het bed van de vrachtwagen en uit bereiken?Ik weet
How to Build een statiefkop

How to Build een statiefkop

How to Build een 3D statief hoofdU kunt zien dat kunnen we deze hoofd http://dpr.org.ua/index.files/Tour_Pizza.html
Build A Cookie Monster Robot

Build A Cookie Monster Robot

Hallo iedereen!Mijn nieuwste robot is een beetje uit mijn gewone maar blijft met mijn huisdier thema van de robot. De code is geëvolueerd van K @ tot K9 naar Wall-E en woont nu in mijn Cookie Monster.Bekijk de video: You TubeDe code had gewijzigd zod