Stap 3: MEL syntaxis en Wonkiness
Oke, laten we nu eens praten over scripting en programmeren. Dit instructable is niet over het onderwijzen van programmeerconcepten, maar liever gebruik ervan binnen Maya doen geweldige dingen. Er zijn veel plaatsen waar u hoe leren kunt te programmeren (Check out Processing.org) online. Hier leg ik een paar scripts / programmeren van dingen die specifiek voor Maya en MEL zijn.
In MEL, moeten variabelenamen altijd worden voorafgegaan door het "$"-teken. Hier zijn voorbeelden van geldige variabele namen:
Arrays worden aangegeven als volgt:
Maya heeft soms problemen omgaan met de volgorde van bewerkingen. Dus graag alle bewerkingen in parenthesizes om ervoor te zorgen dat Maya niet een fout gooien en/of klagen dat het wordt verward omsluiten.
Wanneer een opdracht of u een vlag die waar ik ben het combineren van twee of meer variabelen, ik heb altijd zoiets als dit:
Wat dit zal doen is het combineren van het Koord Hello World met de drijvende komma 0.0 (resultaat: Hallo World0). Als u het haakje uitgesloten, dan is Maya zal gooien een foutmelding als:
U declareert een functie of methode, MEL het proc -trefwoord wordt gebruikt. Hier is een voorbeeld van een functie in MEL: