Stap 3: Een stroomdiagram maken en programmeren van de robot
Voordat u het programma schrijft, is het een goed idee om iets genaamd een stroomdiagram te maken. Het stroomdiagram maakt het gemakkelijker om het programma te schrijven. Het stroomdiagram is net zoiets als een gids om te helpen u beslissen wat u wilt dat de robot te doen en hoe gaat u om het te doen. Nadat u het stroomdiagram aanbrengt, is het een stuk makkelijker te schrijven van het programma, omdat u kunt volg het stroomdiagram. Het stroomdiagram helpt je nadenken over de logica die de robot zal moeten volgen om te doen de juiste dingen.
Je begint met een "Start blok." Dit is een ovaal op het papier. Uit het blok Start u een "vraagblok." Dit is een vraag in het programma. De robot maakt gebruik van sensoren om de vraag te beantwoorden. Afhankelijk van het antwoord op de vraag in de vraagblok, zal de robot proberen antwoord op een andere vraag of overgaan tot een "actie Block." De actie blok bevat iets dat de robot eigenlijk doet, zoals rijden of draaien of swingen op de arm.
Ik gehecht een afbeelding deel van het stroomdiagram voor deze robot. Dit stroomdiagram wordt de logica voor de robot te volgen van de zwarte lijn weergegeven. Afhankelijk van waar de zwarte lijn is, zal de robot rijden vooruit, verplaatst naar rechts of naar links verplaatsen. De robot antwoorden op de vragen in dit stroomdiagram door te controleren met de lichtsensor. Het stroomdiagram toont ook de logica om te controleren voor een object vooruit. Als de ultrasone sensor een object ziet, zal de arm swing 190 graden te schakelen van het object uit de weg. Het programma gaat vervolgens terug naar het begin. Dus, als het object is nog steeds in de weg, de arm zal swing weer. Als er geen object, vervolgens gaan het programma over op zoek naar de zwarte lijn te beslissen waar te gaan.
Om te programmeren van de robot, die u moet krijgen van de Lego Mindstorms software op uw computer geïnstalleerd. Daarna sleept u verschillende "onderdelen" van de software-werkbalk in het centrum, waar u het programma daadwerkelijk te bouwen. Enkele van de stukken controleren elke motor. U kunt kiezen welke manier u wilt dat de motor te gaan, hoeveel beurten je wilt te maken, en hoe lang u wilt dat om te schakelen. De logica van het stroomdiagram kunt u meegenomen in de motor besturingselementen. Andere stukken die u sleept in zijn voor de sensoren. Deze stukken die u sleept in signaal het vanuit de sensor. Voor de ultrasone sensor moet u kiezen hoe gevoelig u wilt de sensor te zijn, of welke afstand je wilt beginnen met het verzenden van een signaal dat er iets voor de sensor is. U wilt de signalen vanuit elke sensor toevoegen aan de juiste motoren, en zet in verschillende logica blokken te maken van de logica van de stroomdiagram controle van de robot.
Zodra je alle stukken in het midden van het programma, Controleer de kennisgevingen aan de onderkant van het scherm om te zien wat het programma doet eigenlijk. Dit maakt het zo kunt u uw programma voordat u zet het in de robot.
Ik kan niet vinden het bestand voor het programma dat ik schreef. Als ik het vinden, zal ik het hier om jullie te zien hechten. Ik schreef het programma op de computer van de leider van de Scout, en ik probeer om het te krijgen van hem.
Op het scherm van de software is er een knop te klikken om het programma te verzenden van de robot. Koppelt u het snoer van uw computer aan de module Mindstorms. Zodra het programma is verzonden in de robot, zal de robot maken een pieptoon. Op het scherm van de robot, zal er een menu om te kiezen van het programma dat u wilt gebruiken. Druk op de oranje knop tweemaal op de module voor stormloop naar de programma. Als het programma niet zoals die u het wilt werkt, drukt u op de oranje knop om te stoppen met het programma. Breng de wijzigingen in het programma totdat u het programma net werkend te krijgen.