Ik heb deze kleine mechanische sculptuur die bijna volledig 3D gedrukte onderdelen gebruiken. De assen zijn staal, en er is ook sommige metalen hardware: shaft kragen te houden de assen/versnellingen in plaats, een paar bronzen flens lagers en sommige kogellagers te maken van de centrale as en Planeetwiel delen bewegen soepel. Ik besloot niet te 3D print de hele machine omdat ik wilde de assen te kleine (1/8" diameter) en 3D gedrukte delen tegen elkaar wrijven produceren veel wrijving, en ik wilde deze machine te bewegen soepel met minimale kracht.
Modellering
Ik begon ontwerp met de "petal versnellingen" rondom de machine. Alle CAD werk werd gedaan in Solidworks. De Diameter van de toonhoogte van de versnellingen werd gegenereerd gewoon door willekeurig kiezen van een cirkel die rond de omtrek van de petal gear trein, in het midden van elke versnelling zou overgaan. Dit nummer was 6.803", en delen die in 8 secties (voor 8 versnellingen), geeft me een 2.603" Pitch Diameter.
Ik probeerde verscheidene verschillende versnelling tand profielen, met inbegrip van de klassieke evolvente, maar besloot op dit profiel meer speelgoed-achtige omdat het functioneert en ziet er leuker. U kunt zien in de afbeelding dat het profiel wordt gemaakt met behulp van cirkels die raaklijn aan elkaar, evenals de tangens ofwel het addendum zijn of dedendum cirkels van het vistuig, gecentreerd langs radiale lijnen 20 graden uit elkaar (9 tanden + 9 valleien = 18 lijnen: 360/18/EG = 20 graden). De "vallei" cirkels zijn iets groter dan de tanden cirkels, toe te voegen van tolerantie.
Om de koepelvormige versnelling vorm maakt, lofted ik de vlakke profielen tussen twee vlakken buiten en binnen de toonhoogte cirkel (u ziet de referentielijnen voor deze vlakken in de afbeelding), en vervolgens trimmen weg alles behalve de koepel-vorm.
Ik heb een trial chassis gewoon om te zien hoe de versnellingen zou werken met elkaar. Het feit dat zij zijn gewikkeld rond een bol, op een domme hoek niet minder, maakt hen zeer moeilijk om te modelleren met iets anders dan een aanpak van Trial and Error.
Voor de planetaire versnelling trein, evenals de tandwielen met schuine kant, ik deel bestanden gedownload van SDP/SI, en deze vervolgens gewijzigd in Solidworks. Ik vergroot de versnellingen van de schuine kant en draaide een in het chassis. Ik voegde hubs met flats voor de versnellingen van de schijf (de versnelling van de zon, de twee schuine kant tandwielen, en twee van de petal versnellingen).
Ik omvatte nietig spaties aan pop kogellagers in het chassis om de planetaire beweging glad te maken, alsook voor de flens bussen waar de centrale as roteert. Slip fit delen werden gemodelleerd met over 0.007" goedkeuring (een. 257" gat voor een 1/4"-as), terwijl de pers-fit gaten in het chassis (voor de planeet versnellingen), 0,002" ondermaats.