Stap 4: De lopende telling
De graaf na de shuffle altijd begint bij nul. Bijvoorbeeld, laten we aannemen dat de eerste speler had een drie, zes en 10 voor 19 en staat. De teller zou toevoegen een, voor de drie kaart, nog een, voor de zes kaart, toevoegen en aftrekken een, voor de 10 kaart. Op dit moment zijn of haar lopende telling is "plus-een" (dat wil zeggen, + 1 + (+ 1) + (\u20121) = + 1).
De teller blijft om toe te voegen de afsluitcodes van elke kaart in elke hand met inbegrip van de hand van de dealer tot het einde van de ronde. Als de lopende telling positief is, afhankelijk van hoeveel kaarten zijn gespeeld, wellicht de teller de rand op de volgende ronde en hij of zij zal meer inzet.
Hoe hoger de positieve tellen, en de meer kaarten die gespeeld zijn, des te groter zijn of haar kant, en de meer de speler zal inzetten. Als in plaats daarvan de graaf negatief is, wordt de teller weet er geen rand, en hij of zij moet kleine inzetten in de volgende ronde.
De teller blijft dit proces voor het tellen van de afsluitcodes van elke kaart van een ronde naar de volgende, aanpassing van zijn of haar inzetten afhankelijk van of de lopende telling positief of negatief is.