Terug in de olden dagen, wanneer mannen waren mannen en diskettes waren enorm, we geprogrammeerd de eerste microprocessor in assembler - en wij graag gezien dat die manier. Nu dat ik met pensioen ben besloten heb ik om opnieuw die dagen van yore en spelen rond met de goedkope PIC-microcontrollers. Als je enig onderzoek op hen hebt gedaan weet je dat je nodig een goedkope programmeur en de vrije MPLAB X IDE software aan de slag te gaan. Ik ga niet ter dekking van dat alles, want er genoeg informatie op het web is. Er is ook een heleboel informatie over aan de slag met assembler programmeren dus ik zal niet ingaan op Details over die hetzij. Wat ik zal doen in deze serie van Instructables is bedoeld als sommige simpele hardware en Softwareprojecten die u kunt bouwen. Meestal hoeven niet elke bijzondere stand-alone-waarde, maar ze kunnen dienen als bouwstenen voor uw ideeën. Trouwens, soms de echte pret is alleen in het maken van iets werken.
In deze eerste aflevering zal ik u tonen hoe te interface naar de gemeenschappelijke 1602 LCD display. OK, dus zijn er ook een miljoen versies van deze uit op het web, maar deze is echt anders. De meest eenvoudige interface is de 8-bits parallelle, maar dat vereist een ton van I/O lijnen van de microcontroller. U kunt de regeltelling verminderen door vier als jij de 4-bits parallelle interface maar de complexiteit van de software (en geheugengebruik) omhoog gaat. Er zijn ook een paar van verschillende seriële interfaces zoals I2C of met behulp van een shift register, maar elk heeft zijn eigen nadelen. Veel van de seriële interfaces doe 4-bit gegevens aan de LCD of zij vereisen vier I/O lijnen of twee verschuiving registers te doen van een 8-bit seriële interface. De interface die ik gebruikt een enkele shift register vereist, maar slechts drie lijnen van de microcontroller vereist voor een volledige 8-bit interface. Dat betekent dat u kunt daadwerkelijk gebruik maken van een van de 8-pins PICs (zoals de 12F683) en nog steeds een paar I/O lijnen links voor sensor-ingangen hebben. Het geheim ligt in het gebruik van een simpele hardware truc en een eenvoudige software truc. Dus laten we aan de slag.