Brons en vlam glas (standaard), 2013
Deze sculptuur werd gemaakt met behulp van het "Lost Wax Process". Hier is een overzicht van het proces:
- Modelbouw. Een artiest of mal-maker maakt een origineel model van wax, klei of een ander materiaal. Wax- en olie-gebaseerde klei zijn vaak voorkeur, omdat deze materialen hun zachtheid behouden.
- Mouldmaking. Een mal is gemaakt van het originele model of beeldhouwkunst. De stijve buitenste mallen bevatten de zachtere innerlijke schimmel, die de exacte negatieve van het oorspronkelijke model. Innerlijke mallen zijn meestal gemaakt van latex, polyurethaan-rubber of silicone, die wordt ondersteund door de buitenste mal. De buitenste mal kan worden gemaakt van gips, maar kan ook worden gemaakt van glasvezel of andere materialen. Meeste schimmels bestaan van ten minste twee stukken, waarbij de sleutels van een shimwith tussen de delen tijdens de bouw is geplaatst, zodat de mal kan worden samengesteld terug nauwkeurig. Als er lange, zijn dunne stukken uitbreiden uit het model, ze vaak cut off van het origineel en apart gegoten. Veel schimmels zijn soms nodig om opnieuw het oorspronkelijke model, met name voor grote modellen.
- Wax. Zodra de schimmel is voltooid, is gesmolten wax in het gegoten en zwiepte rond totdat een gelijke deklaag, meestal ongeveer 1⁄8-inch (3 mm) dik, heeft betrekking op de binnenzijde van de mal. Dit wordt herhaald totdat de gewenste dikte is bereikt. Een andere methode is de volledige matrijs met gesmolten wax vullen en laat het afkoelen tot een gewenste dikte heeft geplaatst op het oppervlak van de mal. Na dit de rest van de was opnieuw is uitgestort, de mal is ondersteboven gedraaid en de wax laag wordt overgelaten om te koelen en te harden. Met deze methode is het moeilijker om te bepalen van de totale dikte van de laag van de wax.
- Verwijdering van wax. Deze holle wax kopie van het originele model wordt verwijderd uit de matrijs. De modelbouwer gebruiken de mal om meerdere exemplaren, alleen beperkt door de duurzaamheid van de mal.
- Jagen. Elke holle wax kopie is dan "gejaagd": een verhit metalen gereedschap wordt gebruikt te wrijven de cijfers die aantonen dat de scheiding lijn of het opvlammen waar de stukken van de schimmel samen kwamen. De wax is gekleed te verbergen eventuele onvolkomenheden. De wax ziet er nu als de voltooide stuk. Wax stukken die afzonderlijk werden gegoten kunnen nu worden verwarmd en vastgemaakt; registratiemarkeringen gieterijen vaak gebruikt om aan te geven dat precies waar ze naartoe gaan.
- Gietkanalen. De wax kopie is sprued met een treelike structuur van wax die uiteindelijk paden bieden zal voor het gieten van gesmolten materiaal te stromen en lucht om te ontsnappen. De zorgvuldig geplande gietkanalen begint meestal aan de bovenkant met een wax "beker," die door wax cilinders aan verschillende punten op de wax kopie is gekoppeld. De gietkanalen hoeft niet te worden holle, zoals het zal worden gesmolten uit later in het proces.
- Drijfmest. Een sprued wax kopie wordt ondergedompeld in een gier van silica, vervolgens in zand-achtige stucwerk of droge kristallijn silica van een gecontroleerde korrelgrootte. De drijfmest en gruis combinatie heet keramische shell schimmel materiaal, hoewel het niet letterlijk is gemaakt van keramiek. Deze schelp is toegestaan om te drogen, en het proces wordt herhaald totdat ten minste een halve inch coating het hele stuk dekt. Hoe groter het stuk, hoe dikker de shell moet. Alleen de binnenkant van de cup is niet gecoat, en het appartement van de cup fungeert boven als de basis waarop het stuk tijdens dit proces staat.
- Burn-out. De keramische schelp beklede stuk cup-down wordt geplaatst in een oven, waarvan warmte de silica coatings in een shell verhardt, en de was smelt en loopt uit. De gesmolten wax kan worden teruggewonnen en hergebruikt, hoewel het vaak gewoon omhoog wordt verbrand. Nu alles wat overblijft van de oorspronkelijke illustratie is de negatieve ruimte die voorheen bezet door de wax, in de geharde keramische schelp. De feeder, vent buizen en cup zijn nu ook hol.
- Testen. De keramische shell mag cool, vervolgens is getest om te zien als water zal stromen vrij door de feeder en vent buizen. Scheuren of lekken kunnen worden versteld met dikke vuurvaste pasta. Om te testen de dikte, gaten kunnen worden geboord in de shell, en vervolgens gepatched.
- Gieten. De shell is opgewarmd in de oven harden van de patches te verwijderen van alle sporen van vocht, dan cup-omhoog in een badkuip gevuld met zand worden geplaatst. Metaal in een Kroes in een oven gesmolten, dan zorgvuldig gegoten in de shell. De shell moet warm worden, omdat anders het temperatuurverschil zou het versplinteren. De gevulde schelpen zijn dan toegestaan om af te koelen.
- Release. De shell is gehamerd of gezandstraald weg, het vrijgeven van de ruwe casting. De sprues, die zijn ook getrouw herschapen in metaal, zijn afgesneden, het materiaal worden hergebruikt in een ander gieten. Metaal-jagen. Net zoals de wax kopieën werden achtervolgd, is de casting gewerkt totdat de verklikkerlicht tekenen van de casting proces zijn verwijderd, zodat de casting nu lijkt op het oorspronkelijke model. Kuilen achtergelaten door luchtbellen in de casting en de plaats in van de gietkanalen worden geplaatst naar beneden en gepolijst.
140 x 310mm (bij stand) 'Liefde snijdt diep' is een uitgave van drie. Alle behoren in collecties.
'Love Deep Cuts' is een metaforische relatie-sculpturaal behandelen thema's van voltooiing, balans, eenheid en perfectie. De sculptuur vraagt de kijker om te overwegen de voltooiing in de onvolledig; perfectie in de kracht van het onvolmaakte en verborgen in wat misschien eerst lijken te delicaat. De bronzen schaar evenwicht in de schijnbaar fragiele glas, op de vooravond van implosie - een drijvende doordringende kracht naar beneden. Het glas omhult en ondersteunt, buigen en omkadering. Kleine handen grijpen en diervoeders een voltooide kant van handgrepen ten opzichte van elkaar, terwijl de anderen zijn gescheiden en uitgestoken bereiken; sluiten, maar op verschillende trajecten zelfs als zij er in geslaagd te overbruggen van de afstand tussen zichzelf. Zelfs met de tegenwerkende factoren, onvolledige onderdelen, vlekken en bultjes, de schaar een mooie kracht, rust en evenwicht-all factoren die bijdragen tot de genade waar zij geschorst als geheel zitten hebben.
Glazen werk samenwerking Grant Franklin
Brons gegoten met Jonathan Campbell op gemaakt en gegoten brons, Nieuw-Zeeland
Fotografie Sean Aickin fotografie