Dit Instructable heeft betrekking op een proces van het omzetten van een digitale teken-model van een virtueel model naar een kunstwerk van de "echte" wereld. Ik zal met betrekking tot model voorbereiding voor snelle prototyping, opruimen van de "3D-print" mal maken, hars gieten en laatste schilderij - Ik hoop dat ik kan doen het alle gerechtigheid ;)
Achtergrond: Een tijdje terug, ik had een digitale weergave van een teken dat ik was gemodelleerd naar een populaire CG (Computer gegenereerde) kunst forum gepost. Een van de posters op het forum schreef dat toen hij oorspronkelijk het beeld gezien had, hij dacht dat het een foto van een "hars kit". Op het moment, ik had geen idee wat een "hars kit" was, maar na een beetje onderzoek vond ik dat hars kits vrij koel zijn en ik dacht dat het zou leuk om te maken van mijn eigen - hebben geen idee wat ik kreeg in - lol. Ik was ook geïnspireerd door het idee van het nemen iets virtueel maken in een "echte" object want als kunstenaar die voornamelijk in het digitale Koninkrijk werkt, veel van mijn "kunst" geen fysieke was - het was gemaakt van bits en bytes aan gegevens - en moet elektriciteit ooit verdwijnen dat zou ik heb niets voor jarenlange staren naar een beeldscherm te tonen.
De hand liggende oplossing was om te zetten naar Rapid Prototyping technologie - maar terug "in de dag" (2005) je had een keuze van ongelooflijk duur en mooie kwaliteit, of, iets-minder-dure en redelijk ruw. Ik dacht dat ruwe zou worden OK omdat ik leren hoe wilde te maken van de mallen, had meer tijd dan geld, en ik wilde niet het risico van een $10K "afdrukken" verpesten terwijl het leren hoe te maken van mallen (niet dat ik kon dat toch betaald hebben). Vandaag, als met alle computer gerelateerde technologie, kunt u betere kwaliteit voor veel minder geld - maar de technieken nog steeds relevant zijn.
Op het moment dat ik dit project begon, was er niet een heleboel informatie beschikbaar op het maken van mallen en gieten hars. Ja, er was veel informatie gericht op industriële gieten operaties, maar niet veel voor de "man in zijn garage" - dus veel van wat ik geleerd dat ik geleerd door het lezen van veel semi-relevante materiaal en het maken van fouten. Sommigen van hen dure fouten. Ik ga proberen te wijzen op de valkuilen dus dat hopelijk (moet u beslist om brand naar beneden deze route) kunt u voorkomen dat hen.
Door middel van een heleboel testen, vond ik dat er geen is "recht of verkeerd" manier om te maken van de mallen of gegoten materiaal - alleen min of meer efficiënte en meer-of-minder zuinig. Ik benaderd dit project als een cursus in molding/gieten en ik denk dat ik leerde meer dan ik ooit zou kunnen hebben als ik zou hebben betaald iemand om me te onderwijzen. Mijn doel was het eindproduct van een zeer hoogwaardige polyurethaan hars en schimmels die zou kunnen zijn van de kleinschalige productie - en dat veel van mijn beslissingen Reed (met behulp van druk gieten, het kopen van een * echte * vacuümpomp, duurder silicone enz). Als iemand geïnteresseerd in slechts een eenmalige casting is, een heleboel geld kan worden opgeslagen met behulp van een "moeder schimmel" systeem en goedkoper siliconen - Hoewel blok mallen een stuk makkelijker voor de maker van de schimmel noob zijn ;)
Kosten: Om het cru te stellen, RTV Silicone (kamertemperatuur Vulcanizing) is niet goedkoop, en evenmin is polyurethaan hars. Kosten kunnen worden verlaagd, weer, met behulp van de "moeder mallen" en "slush gieten" - maar u zal het uitwisselen van uw tijd voor de besparingen (ik zal niet worden die deze technieken). Het goede nieuws is dat op dit moment er een heleboel informatie beschikbaar op deze technieken - een internet zoeken is of YouTube zoeken tot een ware overvloed aan informatie leiden zal. Als u op zoek bent naar een zelfs zuiniger manier om schimmel/gegoten iets, zou ik stel op zoek naar het gebruik van urethaan rubber of alginaat voor mallen, en sommige van de super harde pleisters zoals Hydrocal te werpen delen. Wie schimmel te maken benodigdheden verkoopt kunt waarschijnlijk u beslissingen nemen op basis van uw doelstellingen en budget.
Grond- en hulpstoffen: Wat u nodig zult hebben, hangt af van de materialen die u kiest en uw gewenste eindproduct. Voor * dit * project, de "kern" materialen en hulpmiddelen waren:
- Een digitaal model - gevolgd door een snelle Prototype of 3D print van het model
- Lak schuren sealer
- Sandable "filler" primer
- Air Compressor - 3pk 20 Gallon model (als je om druk-cast gaat)
- Drukvat (gieten kamer - alleen voor druk spuitgieten)
- Vacuuemcel
- Vacuümpomp
- Diverse houten frames voor het samen houden van mallen
- RTV silicone - ik gebruikte een siliconen ShoreA 40 "clear" van Shin-Etsu
- Polyurethaan hars - ik gebruikte een paar van verschillende formuleringen van Smooth-On (verschillende genezen tijden en hardheid)
- Silicone Spray afscheid Compound
- Naphtha en 90% isopropylalcohol
- Vaseline - als een afscheid-compound
- Zwavelvrije modellering klei
- Diverse tandheelkundige picks en wassende peddels (gebruikt bij schimmel-maken)
- Een paar klei sculpting tools
- Karton voor het maken van de mal belemmeringen
- Een nauwkeurige schaal voor het meten van siliconen onderdelen
- Mengen van kommen en sterke mengen sticks voor silicone, wegwerpverpakkingen voor het mengen van de hars
- Hot-lijmpistool en een heleboel stokken van de lijm
- Verpakkingstape
- Goede kwaliteit cyanoacrylaat (CA) lijm en Zip Kicker
- Epoxy Sculpt epoxy klei of gelijkwaardig
- Airbrush
- Diverse acryl verf en lak "doffe vacht"
- Diverse borstels, schuurpapier, sponzen, schermen, vloeibaar maskeren, schilders tape, draad, handschoenen, enz
- Materialen om te bouwen van een display base (rock, hout, acryl, glas, schroeven enz.)
Oef! Een heleboel dingen voor zeker. Nu, op digitale model voorbereiding...