Stap 3: Controle interfacing: Keyboard Hack
MAME toetscodes verschillend toetsenbord gebruiken om te bepalen van het spel: bijvoorbeeld je Fire1 door CTRL ingedrukt te houden. Dus eigenlijk is wat ik deed vervangen door sommige toetsen van het toetsenbord met de originele arcade drukknoppen. Deze methode heet Keyboard Hack.
Je nodig hebt, op de top van de stokken en drukknoppen, een standaard PC-toetsenbord (PS2-aansluiting) zijn om uit elkaar te nemen is printplaat (genaamd encoder). Een toetsenbord-encoder is gemaakt van verschillende elektrische contacten gescheiden in 2 groepen (laten we noemen ze X en Y) en door willekeurig aansluitende contactpersonen van de Fractie X en de Y met behulp van alle mogelijke combinatie, krijg je de gewenste code.
De belangrijkste codes gebruikt door MAME zijn (standaard, zie bijgevoegde scherm-schot):
Speler 1
- Omhoog: Pijl-omhoog
- Onderaan: Pijl-omlaag
- Links: Pijl links
- Rechts: Pijl rechts
- Brand 1: Linker Ctrl
- Vuur 2: Verlaten Alt
- Vuur 3: ruimte
- Brand 4: Linker Shift
- Brand 5: Z
- 6 brand: X
Speler 2
- Van: R
- Beneden: F
- Links: D
- Rechts: G
- Brand 1: A
- Vuur 2: S
- Vuur 3: Q
- Brand 4: W
- Vuur 5: n/b
- Brand 6: n/b
Generiek toetsen:
- Start 1: 1
- Start 2:2
- Munt 1:5
- Munt 2:6
Met behulp van het toetsenbord matrix blad (die in contact binnen het toetsenbord met het coderingsprogramma en elk sleutels, zie bijgevoegde afbeelding) en een continuïteit tester, moet u kijken welk contact van de groep X en die contactpersoon van de groep Y verbinding maken, om elke sleutel code gebruikt door MAME produceren.
Bijvoorbeeld, op mijn encoder - elke encoder is anders - als ik verbinding maken met de contactpersoon van de groep X 4 en de contactpersoon 11 van de groep Y, krijg ik de sleutelcode R (de R-toets in MAME opkomt voor speler 2).
Zodra u hebt angstvallig opgeschreven in een tabel alle de nodige combinatie om te genereren elke toetscodes gebruikt door MAME (zie bijgevoegde afbeelding met een tafel voor mijn voorbeeld), kunt u kleine draden op elke contacten X en Y van de encoders aan elke contactpersoon microswitch soldeer van de drukknoppen en joysticks.
Ik zou zeggen deze stap is tijdrovend en kan alleen met succes worden bereikt met een zorgvuldige planning.
De Keyboard Hack methode die ik zojuist beschreven is verouderd (echter is de leukste!). Er zijn nu op de markt commerciële programmeerbaar toetsenbord encoders, (zoals de Ultimarc I-PAC) gewoon aansluiten zonder een soldeerbout waarmee alle drukknoppen en joysticks op de PS2-connector van het moederbord.