Microcontrollers deel 1 te beginnen


Dit is de eerste in een lange lijn van tutorials gericht een beginnershandleiding en tutorial gebaseerd rond de Atmel AVR Atmega32 microcontroller te geven. Ik zal tonen u, door middel van voorbeelden en projecten, hoe te programmeren en bieden functies voor deze microcontroller en wat het gebruik en de toepassingen zijn.

Met microcontrollers in het algemeen, is het goed om te weten dat deze kleine chips zijn overal te vinden. Je kunt ze vinden in de magnetron, nieuwe toestellen, auto's, TV's, enz. Deze microcontrollers bepalen en het gevoel van de omliggende elektronica en omgeving. Bijvoorbeeld, bieden microcontrollers output naar een display, motor, LED's, enz., het milieu, zoals tilt met behulp van een accellerometer, licht, met behulp van een (microschakelaars System) MEMS-gyroscoop, geluid, encoders voor beweging, temperatuur, hoeksnelheid sensing en knop of toetsenbord input.

Om u een basiskennis van de microcontroller, de AVR Atmega32 microcontroller wordt beschouwd als een computer op een chip. De microcontroller is kunnen uitvoeren van een reeks instructies in de vorm van een programma. Voor deze tutorials is de programmeertaal die we zullen gebruiken C++.

Een van de fundamentele dingen te begrijpen (en dit is pretty cool) is dat je controle over alle de pinnen hebt. Voor een beginner kan dit een moeilijk concept te begrijpen, vooral als u geen ervaring met elektronica hebt. Wees niet ontmoedigd, dat ik zal u door elk klein detail lopen. Elke pin heeft een kenmerkende toewijzing of kan worden gebruikt als een input of output functie, met een paar uitzonderingen na, zoals de pinnen van de macht.

Aan de linker kant van de chip, kijken naar het vormen de top en de kleine driehoek staat bovenaan links, er zijn 20 pinnen (dit is een 40-pin microcontroller). De eerste opstart van de hoogste linkerzijde zijn de PB0-7 pinnen. Dat is een totaal van 8 pinnen als de index van deze pinnen en de meeste alles in het programma met een index bij 0 begint. Deze set van pins heten "Poort B" en er zijn 3 andere poorten label van A naar D. Deze poorten kan worden ingesteld op het ontvangen van informatie en heet INPUT en ze kunnen worden ingesteld op spanning afgeven in een bepaalde vorm wel OUTPUT genoemd. Algemene bevoegdheid pinnen te ontvangen van de macht voor de chip genaamd VCC en GND. Al maar één pin voor poort D (PD0-6) ligt ook aan de linkerkant (onderste gedeelte). PD7 (Pin 7 voor poort D) is helemaal alleen vanaf de rechterkant van de microcontroller.

Voortbordurend op de rechterkant, en de beëindiging van de Port D, vervolg poort C van de lagere hoek omhoog. Vanaf daar op mogen favoriete pinnen, de analoog naar digitale pinnen. Deze pinnen hebben de mogelijkheid om de omgeving met behulp van componenten die deze pinnen een analoge spanning voeden. Maak je geen zorgen over niet begrip analoge of zelfs digitale op dit punt, het zal later worden verklaard in meer detail. Deze analoog naar digitaal convertor pinnen componeren poort A.

Een voorbeeld van het gebruik van de analoog naar digitaal conversie zou worden, zeggen, sensing de temperatuur. U kunt een component die temperatuur naar een niveau van spanning een thermistor aan één van de pinnen poort A genoemd converteert en de microcontroller deze spanning zal converteren naar een getal van 0 tot 255 (een getal van 8 bits - hogere resolutie is mogelijk bij 10-bits). Het programma dat is geschreven en opgeslagen in de microcontroller kan gebruiken deze temperatuur en reageren op een bepaalde manier. Bijvoorbeeld, hebt u de thermistor tegen een kokend pot, kan de microcontroller reageren en bieden een uitvoer naar een andere pin die piept of knippert een licht. Andere functies van dit en andere microcontrollers, dan de daadwerkelijke programmering is de programmering ruimte (waar het programma is opgeslagen in de chip en hoeveel ruimte je hebt), geheugen, of ruimte voor gegevens en variabelen dat wordt gebruikt, en ten slotte er een klok is ingebouwd in de chip die telt. De telling kan worden in veel verschillende snelheden, afhankelijk van de snelheid van de chip en de deler die is geselecteerd voor de snelheid.

Dit begint te ingewikkeld, dus ik zal een back-up. Het tellen kunnen in seconden, milliseconden, microseconden of wat dan ook u bepalen voor het programma en de toepassing die u selecteert. Zoals deze tutorial serie is gebaseerd op voorbeelden, zal ik een grote hoeveelheid detail verstrekken. Natuurlijk, het detail voor de invoering zou niet onmogelijk, en als u zeer avontuurlijk bent, u kunt een kijkje nemen op het gegevensblad en de handleiding voor deze microprocessor, maar laat dat enorme document zwaaien u uit willen leren van deze meest ongelooflijke technologie. Als je eenmaal leert, is er geen limiet aan de toepassing, van uiterst kleine robots, op zeer grote schaal architecturale wonderen die verplaatsen en spectaculaire lichteffecten, soms afgeven die met de omgeving samenwerken.

Ik hoop dat jullie hebben genoten deel 1 van deze serie Microcontrollers.

Labels: Microcontroller

Gerelateerde Artikelen

Begin Microcontrollers deel 2: Het scheppen van een SPI Interface van de programmeur de microcontroller

Begin Microcontrollers deel 2: Het scheppen van een SPI Interface van de programmeur de microcontroller

Hallo, we hopen dat u genoten deel 1 van begin Microcontrollers. We gaan beginnen te praten over interfaces en hoe u uw microcontroller om te communiceren met een computer te verplaatsen langs in deel 2.Dus, op dit punt, moet u vertrouwd met het conc
Begin Microcontrollers deel 12: Inleiding tot de Interrupts

Begin Microcontrollers deel 12: Inleiding tot de Interrupts

In dit deel van de tutorial die we over interrupts praten zullen werken bijvoorbeeld met behulp van de teller. Interrupts verbeteren het gebruik van microcontrollers in een enorme manier. Interrupts maken uw programma's reageren op de hardware van de
Begin Microcontrollers deel 5: De programmeur te testen en het opbouwen van het eerste Circuit

Begin Microcontrollers deel 5: De programmeur te testen en het opbouwen van het eerste Circuit

Tot nu toe hebt u de software geïnstalleerd en de interface die voor een eenvoudige aansluiting van de programmeur de microcontroller (MCU zorgt) gebouwd. Voor de volgende stap, zal u een breadboard (degene met getallen zijn erg behulpzaam), een LED
Begin Microcontrollers deel 3: Overdracht van een programma in de Microcontroller (stuurprogramma's)

Begin Microcontrollers deel 3: Overdracht van een programma in de Microcontroller (stuurprogramma's)

Welkom bij deel 3. Dit is een kleinere tutorial die zich bezighouden zal met het eenvoudig laden van stuurprogramma's om ervoor te zorgen dat uw programmeur kan communiceren met uw computer correct.Houd er rekening mee dat soms TinyISP en USBAVR appa
Begin Microcontrollers deel 6: Het schrijven van de eerste programma voor zwenking op een LED

Begin Microcontrollers deel 6: Het schrijven van de eerste programma voor zwenking op een LED

Ik weet dat u bent klaar om te schrijven van het eerste programma. Je hebt meegemaakt veel tot nu toe! Terwijl we op het onderwerp, recapituleer de gebeurtenissen. U ging naar buiten en gekocht van de Atmel AVR Microcontroller van uw keuze. TheATMega
Begin Microcontrollers deel 11: Timers, tellers, en de klok van de Microcontroller

Begin Microcontrollers deel 11: Timers, tellers, en de klok van de Microcontroller

Timers en tellers zijn zo integraal dat ziet u de talrijke voorbeelden hen te betrekken in deze serie. Zoals de naam al zegt, worden timers gebruikt voor de tijd en tellen. Counting en timing kunt u sommige zeer nette dingen zoals controlerende LED b
Begin Microcontrollers deel 9: De knop en de Software Debouncing methoden

Begin Microcontrollers deel 9: De knop en de Software Debouncing methoden

In dit deel van de tutorial zullen we bespreken knop en software debouncing.Wij willen studeren knop debouncing eerste en in detail, dus we een goed begrip hebben van wat het inhoudt. Knop debouncing is belangrijk en moet niet worden ondergewaardeerd
Begin Microcontrollers deel 4: Installatie van de programmeeromgeving (WinAVR)

Begin Microcontrollers deel 4: Installatie van de programmeeromgeving (WinAVR)

Welkom bij de volgende stap in onze serie. Wij zullen sommige fundamentele programmeerelementen nu introduceren. Deze tutorial is gewoon over het installeren van uw programmeeromgeving. De programmeeromgeving die we zullen gebruiken heet WinAVR.Om te
Begin Microcontrollers deel 8: Het toevoegen van een knop aan de Microcontroller en daarmee doen iets

Begin Microcontrollers deel 8: Het toevoegen van een knop aan de Microcontroller en daarmee doen iets

Een zeer eenvoudige en gemakkelijke manier te voorzien van menselijke interactie met de microcontroller is een knop invoegen in het circuit. We communiceren met computers met behulp van de twee belangrijkste invoerapparaten: de muis en het toetsenbor
Begin Microcontrollers deel 13: Inleiding tot de LCD interfacing

Begin Microcontrollers deel 13: Inleiding tot de LCD interfacing

De microcontroller is een prachtig stukje techniek en het kan doen veel dingen (met de hulp van enkele grote programmering), maar het is nog steeds een dekkende zwarte doos. Als u het delen van informatie wilt, of u tonen wat het wil doen, moet u ver
Begin Microcontrollers deel 7: Herziening van het eerste programma om het knipperen van LED

Begin Microcontrollers deel 7: Herziening van het eerste programma om het knipperen van LED

Het eerste programma, dat een LED ingeschakeld die u hebt geschreven. Ja, dat spectaculair was! Nou, niet echt, maar laten we introduceren een beetje gekte op de LED. We geven het een "bi-polaire" persoonlijkheid doordat het knipperen. Toen we h
Moderne achtertuin Lounger

Moderne achtertuin Lounger

In dit Instructable, zal ik u door hoe maak je een moderne achtertuin ligbed van slechts twee boards lopen. Ik noem het een tussenliggende houtbewerkingsproject basic, maar ik hoop dat het voor bijna iedereen toegankelijk te maken.Deze stoel is gebas
LED ananas Gypsy teken en Stand

LED ananas Gypsy teken en Stand

DOELSTELLING:Maak een ananas Gypsy gegraveerde LED, acryl teken met een houten mount. Extra: Voeg twee, 3D afgedrukt van ananassen te verbeteren van de ananas-ness!Materialen:Materialen zijn onder voorbehoud van de gebruiker voorkeur dus als u liever
Lego Man Lamp

Lego Man Lamp

Het bouwen van een Lego man lamp!(Als u een mobiel gebruikt en wilt in actie te zien, klikt u op de laatste foto (het is een GIF)Als ik zou eenieder lego zou het vintage ruimte man. Zeker de leukste en gelukkigste kerel die ooit in de ruimte vloog. V