Stap 4: Uitvoeren van de software
Een kritische functie van de software is dat het gebruikt python beitsen zodat het landschap laden sneller. De augurk bestanden worden echter niet opgeslagen en downloaden van github (zoals ze specifiek voor het type van python wordt gebruikt zijn). In plaats daarvan worden ze gegenereerd als een eenmalige baan de eerste keer dat het programma wordt uitgevoerd. Dit duurt een paar minuten op de Raspberry Pi (zet de ketel op!) Zie ook de waarschuwing hieronder in de menu-opties van wijzigen scènes.
Het programma is afhankelijk van een groot deel van de 'standaard' functionaliteit van http://pi3d.github.io dus als u geïnteresseerd bent in de details dat is een goede plaats om te beginnen. Echter het cruciale elementen zijn:
- Camera-object dat beweegt en verandert afhankelijk van de ingangen van de GPIO pinnen (als die er zijn) en toets drukt (als er een toetsenbord) haar positie en beweging hangt ook...
- ElevationMaps. Deze model het gras, rotsen, sneeuw, water enz en elk duurt ten minste twee afbeeldingen om te genereren. Een hoogte van grijs-schaal afbeelding en een gekleurde textuur met optie voor normale toewijzing gedetailleerde hobbels en een reflectie.
De versie die ik heb geupload bevat drie soorten landschap: karst, fjorden en alpine en elk heeft zijn eigen set van variabelen in een bestand dat is geïmporteerd in Scenery.py (karst.py fjords.py alpine.py) evenals een sub map met de afbeelding en 3D model obj bestanden.
Er is geen reden waarom u uw eigen versie niet kan maken door te kopiëren en te bewerken een van de bestaande. Merk op dat de elevatie kaart bestanden moeten worden 33 x 33 met de rand pixel waarden gelijk aan de rand van de aangrenzende kaart anders er zullen scheuren en discontinuïteit tussen de kaarten.
Wanneer een nieuw pakket landschap wordt geladen (Zie menu-opties hieronder) wordt gecontroleerd om te zien of er een bestand met de naam map00.pkl en als er niet het gaat door de hele lijst met objecten in de scene en genereert nieuwe augurk bestanden. Dus als u iets wijzigt (een textuur of kanteling afbeelding) moet u wegvagen naar de vijl map00.pkl augurk als u wilt afdwingen.
knoppen en toetsen
Als knoppen zijn aangesloten op de GPIO dan een druk op een van de knoppen een impuls aan de draaisnelheid van de camera geven zal. Dus kunt u sturen! De knoppen zijn ingesteld op alleen detecteren een verandering zodat ze ingedrukt het draaien effect niet herhalen. Als u op een knop en het detecteert dat de andere knop het programma al depressief treedt echter menufunctie. In menufunctie de linkerknop stappen door middel van de opties en de rechterknop selecteert:
['annuleren', 'nul statistieken', 'Alpen', 'fjorden', 'karst', 'stoppen']
Als een toetsenbord is aangesloten dan W kan worden gebruikt om te venten, A start zal en stap via het menu, B zal Selecteer menuopties, zal Esc stoppen
NB de eerste keer u veranderen landschap de animatie bevriezen zal terwijl de nieuwigheden van het landschap zijn gebeitst, raak niet in paniek.