Stap 6: Inzicht in het LCD-scherm
De Nokia 3310-adressen weer 84 x 42 pixels met 0-83 op de X-as, en 0-5 op de Y-as. Het display heeft 6 pixels "Banks" op de Y-as, en deze banken zijn 8 pixels hoog en 84 pixels breed. Door dit te doen, kunnen wij 8 pixels op de Y-as in slechts 1 byte vertegenwoordigen! Zoals u weet, 1 byte bestaat uit 8 bits. 11111111 wordt vertaald naar 8 solide pixels op de Y-as. Het enige nadeel is dat je moet schrijf 8 pixels in één keer en overschrijf de bestaande gegevens op de locatie.
Elke keer dat u pixels het beeldscherm tekent, gaat het display automatisch naar de volgende byte op de X-as. U vindt dit erg handig, u hoeft niet te verplaatsen handmatig elke keer dat u iets tekenen. Als je op de laatste byte van een bank, het display in plaats daarvan stuurt u naar de 1ste byte op de volgende bank, en als er op de onderkant van het scherm, blijft u vanaf de bovenkant.
Merk op dat de 1e bits in de bytes die u tekent is de bovenste pixelen de 8e bit is de onderste pixel!
Om te schrijven van de pixels aan de weergave, gebruikt u de functie LCD_writeData (gegevens) op de microcontroller. Dit zal trekken 8 pixels op de huidige locatie van de XY, de bestaande pixels op die locatie wordt overschreven.
U kunt ook het verzenden van opdrachten naar het display, met behulp van de functie LCD_writeCommand (gegevens) . Er niet te veel opdrachten kunt u naar de weergave die van belang zijn dan initialiseren, maar de opdrachten die u kunt gebruiken zijn:
* 0b00001000 - leeg scherm Display (het scherm niet duidelijk)
* 0b00001100 - normale modus (schakelt omkeren modus en blanco/opvulling modi)
* 0b00001001 - Display gevuld scherm (niet duidelijk voor het display)
* 0b00001101 - omkeren modus (keert het scherm)
Verplaatsen naar XY locaties, u ook opdrachten gebruiken, we hebben echter een functie die het doet voor ons: LCD_gotoXY (X, Y), maar in het geval u ze nodig hebt, ze zijn:
* 0b01000YYY - gaat u naar de 0bYYY van de Y-as (Vervang Y met de gewenste binaire waarde)
* 0b1XXXXXXX - films naar 0bXXXXXXX op de X-as (Vervang X met de gewenste waarde)