Stap 3: Pinhole Camera ontwerp, deel II
Als u eenmaal een gaatje gemaakt, kunt u bepalen de afstand van die de film worden geplaatst moet op een duidelijk beeld te krijgen. De formule is:
brandpuntsafstand = (de diameter van het gaatje / 0.03679) ^ 2, eenheden zijn in mm.
In het volgende voorbeeld:
brandpuntsafstand = (0.3 mm / 0.03679) ^ 2
brandpuntsafstand = (8.17438) ^ 2
brandpuntsafstand = 66.49mm
Dus, met een 0.3mm gaatje de film moet worden geplaatst 66.49mm afstand van het gaatje. Ik afgerond tot 65mm voor mijn camera, en onjuistheden zijn verbindend om te gebeuren, maar zolang u zich binnen een paar millimeter dan zullen de resultaten goed.
Bepaling van het equivalent van f-stop (diafragma):
De f-stop-waarde is een relatie tussen de diameter van het gaatje en de afstand tot de film. De formule is:
Diafragma = brandpuntsafstand / diameter van het gaatje
In het volgende voorbeeld:
Diafragma = brandpuntsafstand / diameter van het gaatje
f-stop = 66.49mm / 0.3mm
f-stop = 221
Deze waarde zal later worden gebruikt om te bepalen op basis van metingen van een lichtmeter of een andere camera belichtingstijden.
De kijkhoek te bepalen:
Fig. 3 toont de maximale hoeken licht kan reizen en nog steeds krijgen via het gaatje
Fig. 4 toont de "kegel van licht" die door het gaatje
Omdat het gaatje rond is, vormt het licht het passeren een kegel-vorm aan de binnenkant van de camera. Deze kegel moet breed genoeg ter dekking van alle de film op de juiste brandpuntsafstand. De factor die van invloed is op de hoek van de kegel is dat de dikte van het materiaal het gaatje is gemaakt van.
Als het materiaal te dik is, wordt het minder van een "hole" en meer als een "tunnel", wat resulteert in de camera produceert een beeld als het kijken door een buis. Geen goed. Het materiaal moet zo dun mogelijk. Sommige goede materialen zijn aluminium kan zijden, shim voorraad of feeler manometers.
Trigonometrie kan worden gebruikt voor het berekenen van de kijkhoek die een bepaalde pinhole diameter en materiaal dikte biedt. Fig. 5 toont de driehoek gebruikt om op te lossen voor x. 2 x is de hoek, in graden, dat de camera is in staat om te zien. Met deze kunt hoek en de brandpuntsafstand, dan kunt u de diameter van de afbeelding die u kunt nemen berekenen. Fig. 6 toont de driehoek gebruikt om te vinden van de diameter van de "kegel van licht" op de juiste brandpuntsafstand.
Als deze diameter is niet bedoeld voor uw film, zijn er een paar trucs die kunnen worden gebruikt. Dit wordt behandeld in stap 5.