Stap 2: Bestanden toevoegen
We zullen worden met behulp van de stuurprogramma's geschreven door Joshua Hintze, opgenomen op de DVD (in de map DVD\xgspic\source\) dat kwam met de PIC XGS. Ik gebruik de 1.0 drivers (bestand aanduiding V_010), maar de nieuwere versies compatibel moeten zijn. Als deze bestanden niet op de vaste schijf zijn, kopieert u ze naar deze project directory:1. XGS_PIC_SYSTEM_V010.h
2. XGS_PIC_SYSTEM_V010.c
3. XGS_PIC_GFX_DRV_V010.h
4. XGS_PIC_GFX_DRV_V010.c
5. XGS_PIC_NTSC_160_192_2_V010.h
6. XGS_PIC_NTSC_160_192_2_V010.s
7. XGS_PIC_GAMEPAD_DRV_V010.h
8. XGS_PIC_GAMEPAD_DRV_V010.c
9. XGS_PIC_SOUND_DRV_V010.h
10. XGS_PIC_SOUND_DRV_V010.c
De eerste twee bestanden configureert de kloksnelheid van de processor, waardoor de PIC te draaien op een exact veelvoud van de frequentie van NTSC. Precieze tijdsinstellingen worden gedreven door de behoefte om te produceren van afbeeldingen op het TV-scherm. Als deze tijdsinstellingen uitgeschakeld zijn, zal dan de afbeeldingen vervormd krijgen op een bepaalde manier. Deze vervormingen manifesteren zich meestal flikkert tegen scherm scheuren. Als elke instructie een cyclus tellen heeft, zal dan deze tijdsinstellingen alleen helpen als de totale som van alle instructies kleiner dan of gelijk aan de tijd VSYNC van het TV-scherm is. Anders, is het waarschijnlijk dat de afbeeldingen zal onleesbaar. Gelukkig, dit programma is eenvoudig genoeg zijn om niet aan dit probleem tegenkomen.
De volgende twee bestanden bevatten functies die integraal deel uitmaakt van de grafische engine. Deze stuurprogramma's bieden functies als u wilt wijzigen het videogeheugen. De twee bestanden direct na die leveren de werkelijke assembler code die het beeld op het TV scherm uit het videogeheugen trekken zal. Deze bestanden worden ook de schermresolutie ingesteld op 160 X 192 pixels met een 2-bits weergave voor elke pixel in het geheugen. Hierdoor maximaal vier (22 = 4) kleuren moeten worden gebruikt voor elke pixel. Ook veel constante waarden vindt u in het headerbestand te verlichten kleur generatie.
De laatste set bestanden is niet-grafische input en output. Bestanden 7 en 8 bieden functies om te lezen dat de knop van het gamepad op beide invoerpoort op de PIC XGS drukt. De laatste twee bestanden bieden hulpfuncties om geluid.
Al deze bestanden kunnen worden toegevoegd aan het project in het menu Project met "Bestanden toevoegen aan Project..." U kunt Shift + Klik om meerdere bestanden toevoegen als zij zich in dezelfde map.
Een ander essentieel bestand nodig is de linker-script. De linker-script zal worden gevestigd in de installatiemap van MPLAB C compiler en heet p24HJ256GP206.gld. U kunt het vinden in de map \support\PIC24H\gld\.
Één laatste bestand is nodig: de broncode van Pong zelf. We kunnen maken en dit bestand toevoegen aan het project met een enkele actie. Selecteer "Toevoegen nieuwe File to Project...," naam van het bestand "Pong.c", in het menu Project en klikt u op opslaan. U ziet nu een nieuw bron codevenster getiteld "Pong.c."