Stap 7: Het programma
Het programma heeft een array die slaat op de locatie van de bal en peddels als bytes. Elke rij van bytes is gemakkelijk weergegeven omdat er 8 bits in een byte en 8 LED's per rij. De bibliotheek voor de LED driver ICs heeft een functie voor het weergeven van rijen voor LEDs als binaire bytes, dus dit dingen heel gemakkelijk maakt. De functie "pong simulator" schreef ik zal bits shift de bal rond het scherm correct, de bal over te dragen aan een nieuwe matrix wanneer nodig en afbuigen de bal op de rand van het scherm wanneer nodig. De bal begint willekeurig op een rij in het midden van het scherm, op een willekeurige positie en richting.
De analoge waarden uit de controllers krijgt toegewezen aan een waarde om te bepalen waar de peddels op het scherm bevinden zich.
Het moeilijkste ding voor me kreeg de juiste reactie wanneer de bal de peddel ontmoet. Ik schreef een paar pagina's in een notitieblok met de verschillende scenario's en wat ik noem de "speciale bits" waar de bal een verschillende bounce off de peddel dan normaal zou moeten komen. Dit zijn bijvoorbeeld bouncing off the wall of vervoeren over naar een andere matrix. Sommige dingen die ik kwam met ik later gevonden te vergissen of vond dat mijn andere code zou eigenlijk zorgen voor het voor mij. Er zou nog een bug of twee die ik heb om uit te werken, maar voor nu ben ik redelijk tevreden met zijn prestaties.
Er zijn een paar verschillende modi die ik geprogrammeerd in. Er zijn twee 2 speler modi. Het verschil tussen hen is de breedte van de peddel. Er is een waar de peddel 3 LEDs breed is, en een ander waar de peddel 2 LEDs breed (dit is natuurlijk moeilijker te spelen). Het spel houdt spoor van score en de eerste persoon naar 5 punten wint. De laatste mode is een praktijk, 1 spelerwijze. De speler kan spelen tegen een "muur" van LEDs om te oefenen. De modi worden geselecteerd aan het begin van het programma, wanneer het spel wordt ingeschakeld of opgestart, met behulp van een van de schoepen. Je hebt 3 seconden uit na het spel in te schakelen of opnieuw op te starten om te kiezen welke modus om te spelen en dan het spel zal beginnen. Een beeld staaf zal u tonen welke modus u momenteel tijdens de 3 seconden selecteert.
Programma uitleg video:
Hoe de bal stuitert uit de peddel: