Stap 2: Lampenkap ontwerpen
Algemene Informatie
Als eerste gaan we de lampenkap 3D printen. Hierbij heb een verschillende programma is nodig om deze te printen. Hierbij ga je eerst een ontwerp maken in één van de volgende programma van: Rhino, Autocad, Solidworks, OpenScad Tinkercad ect. Een ander 3D programma is ook prima. Als je zelf niet in het bezit bent van zo'n Schakelprogramma kan je op de websites proefversies vinden. Als je niet zo bekend gebogen ontmoette Schakelprogramma van is het handig om eerst een een paar figuren te maken op Tinkercad. Zelf ben ik na dit programma SketchUp gaan gebruiken. Ook hierbij had een beetje hulp nodig. Zelf heeft this link mij veel geholpen: http://venice3d.net/nedskp1.html.
LET OP: SketchUp heeft niet een standaard stl. Exporteer functie. Deze kan je hier downloaden. De 3D-printer heeft namelijk een stl. bestand nodig.
Om het makkelijker te maken zijn er al gemaakte ontwerpen die je van internet kan downloaden. Zelf heb ik het ontwerp 117 gebruikt die ik na een lange tijd heb gevonden op https://3dwarehouse.sketchup.com. Ook kan je natuurlijk een ander ontwerp gebruiken voor het zelf proberen te maken.
Onderaan zijn er drie video's die laten zien hoe je de lampenkap nl de andere onderdelen kan ontwerpen. Ook worden de stappen hieronder beschreven: (de eindbestandjes staan ook onderaan)
Onderdeel 1: Als eerste verwijder je de onderdelen die je niet nodig heb (de houder nl het lampje). Hierna meet je de maat op van de onderste breedte/lengte: dit zou 42cm moeten zijn. Deze switch je in 16cm nl klik op ja. De bovenste breedte/lengte is dan 8,381cm. Draai de lampenkap om zodat je de binnenkant kan zien. Exporteer het bestand op als stl, bestand.
Voor onderdeel 2 nl 3 heb ik ontwerp Naamloos gebruikt...
Onderdeel 2: Maak een vierkant ontmoette de afmeting ongeveer 9,555cm. Op je helft plaats je een cirkel ontmoette een verhouding van ongeveer 2,1 cm. (4,2 diameter) (lichte eraan schoffel ras je montage is). Deur op Push/Pull te klikken kan je de cirkel in het vlak verwijderen. Hierdoor ontstaat er een gat. Deur dit gat gaat de montage. Dan gebruik je Push/Pull weer voor de dikte. De dikte is ongeveer 0,120cm. Vergeet niet aan het einde de maten nog een keer op te meten. Dan kan je het bestand exporteren als stl. bestand.
Onderdeel 3: (let op er zit een fout in het onderstaande bestandje -> View OEPS. Maak een vierkant ontmoette de afmeting 8,381. (als het goed is nog steeds 8,381cm van iets in die buurt) nl de dikte van het materiaal (0, 120cm) Dit wordt de bovenkant. Op 2/3 van het midden maak je een hulplijn met de tape met het gereedschap Meetlat. (5, 5873cm). Maak van de zijkant naar het midden toe een lijn van 2, 6905cm. Doe dit aan beide kanten. Op deze lijnen ga je nog twee hulplijnen maken tot de lijn van 2/3 van het vierkant. Deze doe je op afstand van 1, 86243cm. Hierdoor krijg je vier puntjes. Op deze puntjes ga je vier gaatjes maken. De diameter is 0, 3cm, dus de verhouding is 0, 15cm. Dit is dus klein hak. Ontmoette de Push en Pull haal de de steencirkels weg, maar zoals je ziet gaat de onderkant niet me. Gebruik dan de push-/ pull nog een keer om het bestand plat te maken. Hierdoor wordt de onderkant ook open. Verplaats dan het weer naar de juiste maat. Verwijder alle hulplijnen. Sla het bestand op als stl. bestand. VERGEET NIET OM NOG EEN GAT TE MAKEN VOOR HET SNOER!