Stap 7: Cartesiaans vlak
Scherm van de computer wordt gevormd door pixels, die zijn geordend in een raster. Het is als een Cartesiaans vlak, maar de origin(0,0) is op de hoogste linkerhoek. Ik denk dat ik heb gelezen in een plaats dat dit vanwege hoe oude computers schermen werkte is. De lijnen waren getrokken vanaf de linkerkant tot de juiste, één voor één van de bovenkant naar de onderkant van de monitor.
Zie de foto hieronder met enkele punten markt:
De punten zijn verwezen door hun x- en y-coördinaten, x is de horizontale afstand en y is de verticale afstand. De vuist-coördinaat is x en de tweede is y, op het formulier (x, y). Dit gezegd, de punten op de afbeelding hierboven zijn:
A=(2,2)
B=(9,1)
C=(7,4)
D=(11,3)
E=(1,9)
F=(12,9)
Dus, wanneer we iets op het scherm tekent willen, we moeten nadenken hoe ver van de oorsprong moet worden getrokken. Bijvoorbeeld, als wij een schermgrootte van 320 x 240 gebruiken en wilt tekenen van een cirkel op midden, trekken we de center op (160,120).
Zie, het is gemakkelijk, niet? Vergeet niet dat verschillend van school, er geen negatieve waarden zijn.