Stap 8: Creativiteit - exploratie / experimenten / Ideation
Is het niet frustrerend wanneer u creatieve mensen vragen hoe ze het doen en ze zeggen dat ze niet weten. En als ze niet weten hoe ze het doen ze kunnen u niet zeggen hoe kan je it... frustrerend.
U kunt het doen.
Het is een partij zoals leren schetsen en tekenen van al - duurt... PRAKTIJK, PRAKTIJK, PRAKTIJK.
Wat je eigenlijk probeert te doen is om te leren van je geest om te werken op een manier die afwijkt van hoe het wordt gebruikt om te werken en dit is heel moeilijk maar er zijn een aantal tools en trucs daar die u kunnen helpen.
Eerst praat ik u via SCAMPER die is een mooie techniek voor het spelen met in eerste instantie, maar kan ook een krachtige creatieve denken tool, dan zal ik praten meer in detail over creativiteit en het ontwikkelen van andere technieken.
Deel 1 - Scamper
Afbeelding 1 & 2 van de Image - dit zijn voorbeelden van een techniek die is losjes gebaseerd op SCAMPER. Scamper is een soort mnemonic van brieven die kan worden gebruikt om creativiteit te stimuleren. Er is een 'officiële versie' maar hier gebruik ik een sterk gewijzigde aanpak.
Ik moest scheiden deze out zodat ik SCAM eerst kijken zal dan PER.
Elke Letter toepasbaar zijn opzettelijk in volgorde, een na de ander, bij voorkeur met geen echt doel voor ogen - gewoon doen want het is de volgende stap te volgen en openstaan voor wat er gebeurt.
Afbeelding 3 - SCAM
S - grootte, schaal - Ontdek uw schetsen door in-en uitzoomen, opnieuw schalen & re-spanwijdte elementen van de schets.
C - snijden, hakken, snijden, aansluiten, combineren, verzamelen - verkennen van elementen door het snijden van & of elementen op verschillende manieren combineren.
A - aannemen, Adapt - dit gaat rondkijken en aanneming van vormen/ideeën en aan te passen om aan te passen.
M - wijzigen, Morph, Mangel, brij, Mash, spiegel - Neem elementen en opnieuw vorm en hen opnieuw te vormen.
U kunt zien hoe we net de brief gebruiken om het maken van actie woorden die uitdaging zijn om te 'doen' iets 'random' nieuwe concepten/ideeën/vormen/formulieren maken met geen echte 'control'.
Afbeelding 4 - PER
P - doorboren, Punch, zak - gaten, olijfgaarden, inspringingen toevoegen
E - Extend, diepte, Eliminate - Stretch elementen, maken 3D vormen wel extrusie, voor de hand liggende elementen verwijderen.
R - herschikken, draaien, draaien, verwijderen, draaien, weerspiegelen.
Het grote ding over deze vorm van SCAMPER is u kan enkel houden het toevoegen van woorden en blijven spelen met vormen totdat u ziet iets wat die je wilt.
Beelden 5-9- Verkennen en experimenteren MP3s / waterkokers / taak verlichting
Deel 2 - creativiteit
Er zijn veel grote denkers die er die hebben geworsteld met het uitleggen van dit, ik ben niet een van hen, maar ik weet wat werkt voor mij en wat heeft gewerkt voor mijn studenten en wat kan werken voor jou.
Ik heb gedaan veel van lezen en het komt erop neer...
Het hebben van een open geest. Geen rechter een idee (het is gewoon een schets herinner me het niet hoeft te werken - het hoeft zelfs niet verstandig) Edward De Bono heeft enkele fantastische schriftelijk op de laterale & creatief denken en ik neem van hem het idee van PO - een provocerende operatie - dwingen denken door bewust te proberen en anders denken hypothese, veronderstellen, mogelijkheid kiezen. Wat als auto's hadden geen Stuurwielen? Wat zou je als je over pinguïns & het onderwijssysteem dacht? Hoe zou een waterkoker met geen handvat-functie?
Dit lijkt vreemd gedrag maar het bevrijdt de geest van vooraf opgevatte begrippen en dus laat exploratie en experimenteren zonder zorgen te maken over wat andere mensen denken - wij zorgen veel over dat - maar als we deden slechts wat andere mensen denken mogelijk die nooit we hadden auto's, treinen, vliegtuigen enz wees niet bang om te suggereren dwaze ideeën en wat nog belangrijker is echt ontdekken ze.
Creativiteit is over (hippie waarschuwing) bereiken van een gewijzigde mentale toestand - verschuiving van de perceptie zodat de exploratie en de experimenten die tot een nieuw concept of idee leiden kan. Hoe denk je over iets dat niet nog bestaat, totdat je denkt het dat?
Hier zijn enkele andere concepten / ideeën / gedachten over creativiteit.
Toevallig technieken - wegwijs in willekeur in het proces-
Proces van creatief probleem oplossen
Russische TRIZ
Edward De Bono
Laatste woord
U kan hebben gehad plezier met de SCAMPER maar ik ben gissen bent u waarschijnlijk nog steeds voorbehouden denken ' Ja, maar dit maakt me niet creatief, ik nog steeds worstelen voor ideeën...'
Vroeger was er worden een comedyshow - 'Whose line is it anyway' - in de show moest de komieken improviseren een toneelstuk met behulp van een willekeurig object dat ze had gekregen en ze kreeg punten voor de meest verschillende manieren van 'zien' dat object. Creativiteit is ten dele niet een ding 'doen' zoveel als een ding 'zien'.
Hier is de praktijk-
- Meeste woorden kunnen meer dan één betekenis bijvoorbeeld set - set dingen uit, concrete sets, een verzameling van dingen... Kijk voor deze extra betekenissen waar ooit en wanneer ooit kunt hebben.
- Zoals woorden objecten meer dan één vorm van gebruik hebben kunnen, probeert te starten na te denken over objecten en overwegen alternatieve gebruiksmogelijkheden (u hoeft niet te starten met het kammen van uw haar met een vork) is het gewoon een gedachte-experiment.
- Worden bewuste in je denken. Stel... Wat als... Als dit hier was... Als die niet bestaan... Als dit kon gewoon... Als dat ging...
U kan niet trotseren de wetten van de natuurkunde... maar u kunt buig hen een beetje :)