Stap 10: Drukprocédé
Stap 01. Veiligheid in cijfers - A Team van drie
De machine moet worden bediend door ten minste 3 personen te allen tijde (één persoon de computer controleren en verzenden van de G-Code; de andere persoon is nauwlettend de werking van de machine en een derde te gieten materiaal). Alle mensen moeten worden het dragen van veiligheidsbril en handschoenen indien nodig. Iedereen moet begrijpen wat de machine is ongeveer te doen en begrijpen wanneer er iets fout gaat. Uw team eerst stellen, ga dan naar de volgende stap.
Stap 02. Overname
Laat iedereen om je heen weten dat u bent bezig met het gebruik van de machine. Dit omvat ook controleren met uw teamgenoten dat het materiaal en de code is klaar om te werken of te worden gemengd. Wanneer u verantwoordelijk voor de machine bent moet u uw oog houden op de werking van de machine, maar wat nog belangrijker is, moet u ervoor zorgen dat niemand "de gele lijn van voorzichtigheid kruist" met hun handen, camera's, of door leunend in. De gele lijn mogen niet overschreden worden terwijl de machine draait. Ook moet u de goedkope gele voorzichtigheid tape tie-off van een gebied dat niet veilig zou zijn.
Stap 03. Fysieke obstructie Check
De machine met respect behandelen en altijd lopen rond de machine en het visueel inspecteren voordat het. Zoekt u iets dat zou kunnen worden het belemmeren van de machine. Zijn de sporen vrij en duidelijk? Is iets krom of lijkt vreemd? De Emergency stopt DIS bezig zijn, zichtbaar en klaar voor gebruik? Zijn de eindschakelaars betrokken en of werken? Nadat u hebt aangesloten en ingeschakeld moet u dubbel te controleren dat de micro-controller-ventilator op is en dat haar / uit-lampje ook brandt.
Stap 04. Handmatige botsing Check
Voordat de machine homing door ervoor te zorgen dat uw machine aangepaste einde-effector niet met de grenzen van de machine botsen. U kunt de gantry verplaatsen met de hand in de positieve en negatieve X, Y, Z richtingen om ervoor te zorgen geen botsingen zal plaatsvinden. Als je je realiseert dat er mogelijk een botsing moet u handmatig de eindschakelaars met een M5 schroef-stuurprogramma aanpassen. De eindschakelaars stopt de machine uit crashen in zelf!
Belangrijke opmerking: Als u de locatie van de eindschakelaars wijzigt dan is het essentieel dat u u digitaal model bijwerkt!
Stap 05. Digitale Model obstructie controle en validatie van de G-Code
Komt het digitale model overeen met de grootte en de afdrukstand van de fysieke machine en de locatie van haar eindschakelaars? Zijn alle X en Y G-Code waarden positief (groter dan of gelijk is aan nul)? Zijn alle Z G-Code waarden negatieve (kleiner dan of gelijk aan nul)? Wanneer u naar beneden door de G-Code scannen –, lijkt het logisch? Waar uw drukwerk begint en eindigt?
Tip: In sprinkhaan – gebruik de opdracht omsluitend (BBox) voor het genereren van een selectiekader vak rond uw definitieve beoogde toolpath / 3d extrusies doorgesluisd. Overschrijdt de grootte van dit vak de grenzen van de machine?
Stap 06. Stuurprogramma's en Software
Zie deze korte blog post die covers installeren de FTDI bestuurders om te communiceren met de TinyG microcontroller; installeren en configureren van CoolTerm om de G-Code naar de TinyG verzenden via uw seriële post (USB). U moet dit doen voordat vooruit!!
Tip: Open CoolTerm eerst, sluit de TinyG de USB-kabel aan op uw laptop. CoolTerm zal de COM-poort toegewezen aan de TinyG in de linkerbenedenhoek van het venster vaststellen. U drukt handmatig u op "Connect" communicatie initiëren en beginnen met het verzenden van G-Code aan de machine!
Stap 07. G-Code + Homing van de Machine
Een grote cheatsheet van TinyG G-code is hier. Altijd beginnen met de opdracht G28.2 van de machine eind effector verzenden naar het oorsprongpunt. Homing stuurt de machine naar het Min Z, X Min en Y Min locaties (in die volgorde) door triggering de eindschakelaars. Altijd moet je bereid zijn om te raken van de NOODSTOP-schakelaar tijdens dit proces. U moet ook handmatig dubbel te controleren dat uw aangepaste einde-effector niet met om het even wat voorafgaand aan het activeren van de machine botsen zal zoals vermeld in stap 4. Om te beginnen het homing proces u gewoon knip en plak G28.2 code in de CoolTerm terminal. Uw persoonlijke herinnering notities (tussen haakjes) doen niet naar de micro-controller krijgen verzonden.
bijvoorbeeld G28.2 X0 Y0 Z0 (Home XYZ-as)
Opmerking: De firmware van de machine is gecodeerd ter compensatie van het huis 2cm vanaf de Min van de X en Y Min eindschakelaars en 1cm boven de schakeloptie Z Min. Dit zorgt ervoor dat de gantry heeft back-off de eindschakelaars zodat we met bewerking beginnen kunnen.
Methode voor Homing slechts één as: soms wilt u bij huis van slechts een of twee tegelijk.
Bijvoorbeeld:
G28.2 X0 (thuis gewoon de X-as)
G28.2 X0 Y0 (Home zowel de X- en Y-as)
G28.2 Z0 (Home alleen de Z-as)
Stap 08. Het opzetten van Absolute oorsprong op huidige "homed" locatie:
Daarna nodig hebben wij om te zeggen dat de micro-controller dat haar huidige standpunt 0,0,0 is. Typ dit in de terminal, en druk op "Enter".
G28.3 X0 Y0 Z0 (Set Absolute nul naar huidige locatie)
Nu-als alles werd gedaan correct - de huidige positie van de einde-effector 0,0,0 en dit nu moet overeenkomen met 0,0,0 in uw Rhino / sprinkhaan model ruimte.
Stap 09. Rhino / sprinkhaan eenheden
Voor nu moet de X- en Y-as G-Code in CM (centimeters), terwijl de Z-as is met behulp van millimeters(mm). De X- en Y-eenheden moet altijd positief, terwijl de Z-eenheden negatieve getallen worden zal.
Stap 10. Voorbereiding van de Printbed
Kan niet afdrukken rechtstreeks op de grotere verstrekt print bed! Ik raden het gebruik van elk team een ¼" of 1/2" stuk multiplex verpakt in plastic als uw afdrukken bed. Gelieve te voelen vrij om te experimenteren met de verwarming van het gebied rond de lettertjes te versnellen keer Droogrek.
Stap 11. G1 Traverse met draaisnelheid opdrachten
Voor nu we onze einde-effector vanaf punt-aan punt-naar-punt sturen met behulp van XYZ coördineert. Een commando van de G1 is de meest voorkomende commando in G-Code.
Hier is een voorbeeld dat zal de gantry orthogonaal verplaatsen:
G28.2 X0 Y0 Z0 (Home XYZ-as)
G28.3 X0 Y0 Z0 (Set Absolute nul naar huidige locatie)
G1 X 10 Y0 Z0 F100 (Ga direct naar X10 met een snelheid van 100)
G1 X 0 Y10 Z0 F200 (Ga rechtdoor naar Y10 met een snelheid van 200)
G1 X 0, Y0 Z-100 F100 (stijgen 1 cm bij een snelheid van 100)
G1 X 0, Y0 Z0 F50 (diagonaal over rug op gesneden 0,0,0 op een langzame snelheid van 50)
Hier is een voorbeeld dat de gantry diagonaal / rechtstreeks naar het punt verhuizen zal:
G28.2 X0 Y0 Z0 (Home XYZ-as)
G28.3 X0 Y0 Z0 (Set Absolute nul naar huidige locatie)
G1 X 10 Y10 Z-100 F100 (Ga naar X10, Y10 en Z-100 met een snelheid van 100)
G1 X 0, Y0 Z0 F50 (diagonaal over rug op gesneden 0,0,0 op een langzame snelheid van 50)
Stap 12. Kalibreren van de voeding (F)
Het kost veel trial and error om in te stellen van de juiste voeding. Elk uniek materiaal en extrusie (augur) snelheid zal zijn eigen unieke draaisnelheid eisen. Beginnend met een voeding van 200 (F200) is een goed beginpunt. Ik adviseer dat u een paar 20cm regels – heen en weer op de top zelf minstens 4 keer afdrukken – postuur zulks uiterlijk. U kunt ook variëren de draaisnelheid vanaf het begin naar de finish. Een langzame draaisnelheid zal meer materiaal, loslaat terwijl een snellere draaisnelheid minder materiaal zal vrijgeven. Bijvoorbeeld bijna alle structuren gevonden in planten, dieren en de meeste (goede) gebouwen variëren de grootte en de dikte van hun componenten afhankelijk van hun druksterkte en treksterkte buigende prestatiebehoeften.
Stap 13. Overeenkomen met de hoogte van de Z-stap in sprinkhaan met de geëxtrudeerde materiële hoogte
Gelijkaardig aan het kalibreren van de voeding, duurt het veel trial and error te vinden van de juiste Z Staphoogte van uw extrusies (dit is in wezen de hoogte tussen de lagen). Ik stel voor de draaisnelheid en Z stap hoogte test het gelijktijdig uitvoeren. Om vast te stellen de Z stap laag hoogte meet de hoogte van de 4 lagen u hebt afgedrukt en dat getal te delen door 4 te krijgen van uw stap-grootte. Er zijn meer geavanceerde manieren om dit te doen, maar dit moet goed genoeg voor onze architectonische schaal van de 3D-prints in lage resolutie.
Tip: Om ingewikkelder verder, de meeste materialen zal krimpen door een klein percentage (soms maar liefst 5-10%!) als ze droog (verliest water). Dit kan tot op zekere hoogte worden gesimuleerd met behulp van het onderdeel schaal in sprinkhaan. Elk materiaal zal een unieke tarief en % krimpen. Houd dit in gedachten wanneer je aan het doen zijn multi materiële afdrukken of u moet uw 3D-print interface te verbinden met andere materialen, objecten of bevestigingsmiddelen.
Stap 14. Alle beweging wacht een paar seconden
U kunt pauzeren (ook wel "Wonen" genoemd) de machine aanzetten een einde-effector (extruder) of last-minute wijzigingen aanbrengen. De G4-opdrachten maakt dit mogelijk.
Hier is een voorbeeld van een 20 seconden pauze in het midden van een beweging:
G28.2 X0 Y0 Z0 (Home XYZ-as)
G28.3 X0 Y0 Z0 (Set Absolute nul naar huidige locatie)
G1 X 15 Y0 Z0 F150 (Ga direct naar X15 met een snelheid van 150)
G4-P20 (pauze / wonen de gantry gedurende 20 seconden)
G1 X 0, Y0 Z0 F50 (terugkeer naar 0,0,0)
Stap 15. Vooruit denkt aan het einde van een afdruk
Wanneer u klaar bent met uw afdrukken wilt u verplaatsen van het hoofd van de extruder uit de buurt van uw afgedrukte artefact in een snelle en gecontroleerde manier. Uw laatste verhuizing mogelijk een vlotte snelle traverse lijn 4-5 inch uit de buurt van uw object. Een heleboel keer u zult een raaklijn tekenen omhoog en weg van uw object – open ruimte - met 2 X uw huidige draaisnelheid. Deze laatste stap maakt het bovendien gemakkelijk te identificeren en zwenking vandoor uw bijgevoegde extruder.
Tip: Uw definitieve verhuizing moet niet terug te sturen de machines diagonaal naar 0,0,0, of bij het huis van de machine! Anders is de machine kon potentieel botsen met de print.
Stap 16. Gedeelde Clean-up
Dit is een groepsproject. Iedereen moet helpen opruimen na een 3d afdrukken. Ooit moet worden onnodig niets op het print bed, op de tabellen met gemeenschappelijke, of in de ruimten van het verkeer. De ruimte moet altijd worden gereinigd en klaar om te gaan met afdrukken op.