Stap 15: het toevoegen van een texture
wijzigen van een textuur
Sommige materialen kom met een patroon op hen, deze textuur kan echter worden gewijzigd op elk moment aan iets meer aangewezen voor welke oppervlakte het brandt. het kan ook worden aangepast.
de "browse" knop (blauwe pijl coming out van mappictogram) kan worden gebruikt om te vinden een textuur. Klik dan een bestandsbrowser ijslollie opwaarts en u kunt uw computer voor opgeslagen afbeeldingsbestanden wilt gebruiken als de textuur zoeken, als een structuur zal worden herhaald op alle hetzelfde oppervlak wordt geadviseerd om er naadloze, dit kan worden gedaan op de beeldbewerking software GIMP.
de knop "edit textuur in externe afbeeldingseditor" (oranje pijl coming out van een commode-pictogram) opent de afbeelding in een programma zoals paint of GIMP, maar moet u instellen welke externe editor u wilt gebruiken op de volgende wijze.
onder "Venster -> Voorkeuren--> toepassingen--> standaardafbeeldingseditor" er is een zoekvak moet vindt u het .exe-bestand van de afbeelding editor die u wilt gebruiken. op windows xp verf is meestal te vinden onder C:\WINDOWS\system32\mspaint.exe.
onder het vak weergeven de naam van de textuur afbeelding zijn 2 dozen met lengtes in hen, deze waarden kunnen worden gewijzigd om de grootte van elk rechthoek van textuur. de "vergrendelen/ontgrendelen hoogte-/ breedteverhouding" knop (een gebogen beugel naast een koppelingspictogram keten) moet worden ingesteld op ontgrendeld als u wilt schalen zelfstandig de verschillende lengtes.
Als u wilt een textuur aan een materiaal dat voorheen untextured was toevoegen moet u Vink het selectievakje 'gebruik textuur afbeelding'.
positionering van een textuur
Dit gebeurt per gezicht waar een patroon wordt gebruikt, op gebogen oppervlakken u het hulpprogramma smooth-soften gebruiken moet om ze volledig unsoftened te maken (ze kunnen worden resoftened na de textuur heeft zijn geplaatst). Klik op "bewerken -> gezicht -> texture -> positie", vier gekleurde pinnen nu verschijnen en sommige blauwe stippellijnen zijn zichtbaar langs de randen van elke rechthoek van textuur, de structuur zal verder reiken dan het gezicht en semi transparante terwijl in deze modus wordt weergegeven. met behulp van een tool, met inbegrip van die die verandering bekijken van positie of hoek, zal ertoe leiden dat het programma laat de positiemodus textuur en ga terug naar de normale weergave. Hier is een samenvatting van de pin van functies.
1. gele pin, dit gebruiken om te verstoren de textuur, het heeft enkele ongewone effecten op de afbeelding en zal draaien over assen die niet één het vliegtuig van het gezicht. het kan worden gebruikt om een afbeelding genomen, bijvoorbeeld als we kijken omhoog het gezicht van een gebouw stuk zodat het lijkt alsof men gezicht op te maken.
2. groene speld, dit wordt gebruikt om het draaien van een textuur. na er op te klikken verschijnt een gradenboog, verplaatsen de pin rond terwijl u de linkermuisknop ingedrukt laat je over het centrum van de gradenboog roteren of schalen over dat punt. het is zeer nuttig.
3. rode pin, dit is een zeer eenvoudige tool. Klik en houd de afbeelding verplaatsen over het oppervlak en de positie op het vlak van het gezicht wijzigen. weer erg handig.
4. blue pin, dit ook schalen met de textuur maar alleen over de as gedefinieerd tussen haar en het centrum van de gradenboog op basis van de rode pin. de blauwe pins kan ook de textuur op andere manieren verstoren.
na het correct instellen van de textuur klikt u op het gereedschap selectie, de textuur positiemodus zal sluiten maar de textuur op dat gezicht zal nu worden zoals u het hebt geplaatst.
"bewerken -> gezicht -> texture -> reset positie" laat je de textuur terug naar hoe het was voordat u deze wijzigingen hebt aangebracht.
Als een notitie kunt u uitzoomen uit of in maar slechts met behulp van het scrollwiel op de muis.
andere dingen om te weten over texturing
voor het gemak van uitvoer moeten texturen worden geplaatst aan de voorste kant van elk gezicht, alleen deze kant bij het exporteren behouden blijft, de achterkant verloren is en dus eventuele toewijzing op het wordt gebruikt.
Als de textuur gebruikt een .png met transparante delen is zullen die transparante gebieden duidelijk in het model.