Stap 3: Hoe te spelen van trefwoorden.
Deze regels en deze methode van spelen heeft ontwikkeld over verschillende wedstrijden maar voel je vrij om het toevoegen, verwijderen, wijzigen of volledig negeren. De onderstaande regels geven een zeer speelbaar spel met een goede balans van vaardigheid en geluk, maar reacties plaatsen als je hebt bewezen verbeteringen. Stuur een reactie als om het even wat moet worden verduidelijkt.
Spelers moeten eens vooraf hoeveel punten of rondes vormen een match.
Het spel begint met alle sleutels vermengd in de tas en de tegenovergestelde speler draaien via de timer.
'Scrabble' regels voor bestandsextensietypen gebruiken voor toegestane woorden, maar als u bent besteden meer tijd ruzie over de geldigheid van woorden dan spelen van het spel dan je niet speelt het in de geest waarin het bedoeld. Meervouden zijn prima. Vulgarities kan worden gebruikt met wederzijdse instemming.
TOETSEN zijn onderverdeeld in drie categorieën:
a) de lettertoetsen (26) - u alleen scoren voor deze.
b) de FUNKEYS (8) - F1, F2 F3 enz. Deze wildcards zijn en kunnen worden gebruikt als een willekeurige letter.
c) de actiesleutels (7) - Home, Esc, invoegen etc. Deze geven een bonus of verbeurd, of einde aan de wedstrijd.
Het idee van het spel is woorden te toetsen afwisselend trekken uit de zak. Aan het eind van een ronde bepalen het aantal LETTERS in uw volledige woorden de score voor de ronde. LETTERS in uw langste woord score dubbele. FUNKEYS tellen niet mee voor de score.
Alle brieven en FUNKEYS die geen deel uitmaken van een woord zijn van uw score afgetrokken.
Woorden zijn gemaakt van LETTERS en FUNKEYS.
Niet meer dan de helft van de sleutels in een woord kunnen FUNKEYS.
BV TOAD, tot (f) D en T(f)A(f) zijn OK. T(f)(f)(f) is niet.
De actiesleutels moeten onmiddellijk gehandeld worden.
Zodra gebruikt, zijn ze op de tafel en niet terug in de zak.
Eventuele brieven beïnvloed door de actiesleutels komen terug in de zak.
Wanneer 'hand' is vermeld onder betekent het de collectie van toetsen op de tafel voor een speler.
De effecten van de sleutels actie zijn als volgt:-
PGUP - 2 sleutels trekken uit de zak en voeg ze toe aan uw hand
PGDN - trekken 1 sleutel uit de zak en zet het in de hand van je tegenstander .
HOME - 1 brief van uw hand nemen en vervangen in de zak.
VERWIJDEREN - 1 LETTER van je tegenstander en zet het terug in de zak.
INVOEGEN - 1 LETTER van je tegenstander en zet het in uw hand.
ESC - een van uw brieven ontsnapt naar uw tegenstander (uw keus).
EINDE - tekening van deze sleutel betekent het onmiddellijke einde van de ronde en de punten zijn geteld.
Als een actietoets is gemaakt als gevolg van een andere actietoets, worden de acties ook opgevolgd.
Als de sleutel van een actie je tegenstanders hand beïnvloedt, aanbrengen zij geen wijzigingen hun woorden tot het hun beurt is. Ze repareren niet alle gebroken woorden tot dan.
Volgorde van spelen:
Begin van de beurt - neemt u een sleutel uit de zak.
Als er een brief of FUNKEY, herschikken uw hand tot de nieuwe letter in een woord, als je kunt.
U kan enkel toe te voegen aan een bestaand woord of maken van nieuwe woorden. De FUNKEYS kan worden gebruikt als een willekeurige letter (maar niet meer dan 1/2 het woord) en de brief die het vertegenwoordigt naar believen kan worden gewijzigd.
De speler moet zeggen wat een woord is als het FUNKEYS bevat.
Als de sleutel wordt een actietoets dan verwijzen naar de lijst hierboven om te zien welk effect het heeft.
Als de einde-toets heeft opgesteld onmiddellijk scoor de ronde.
Je hebt tot de timer afloopt wijzigingen aan te brengen.
Zodra de timer u moet niet TOUCH uw brieven tot uw volgende beurt afloopt.
Draai om de timer te starten van je tegenstander beurt.
Bekijk de timer als een havik! Hij moet het omdraaien zodra het is verlopen.
Zodra je tegenstander heeft had zijn gaan en draaide de timer, het is je TomTom go opnieuw.
Scoren:
Elke speler scoort een punt voor elke LETTER in een woord maar twee punten voor elke LETTER zijn langste woord.
Als er twee langste woorden dezelfde lengte dan verlies je de bonus en brieven zijn scoorde één punt elke.
FUNKEYS doen niet scoren alle punten.
BRIEVEN en FUNKEYS die geen deel uitmaken van een woord aftrekken ONE POINT.
Optellen van de punten voor elke speler en voeg ze toe aan de score op het pad.
Eerste speler aan de overeengekomen totaal (of de meeste punten na het afgesproken aantal rondes) is de winnaar.